Er der gået kage i PR? – En snak om PR, bureau og Instagram

Af Trine Pilgaard Jørgensen

Den seneste årrække har snakken om sociale medier og vores forbrug af dem været på alles læber, og ikke uden grund. Sociale medier har været med til at bidrage til en udvikling af vores samfund, måden hvorpå vi tænker i relationer og netværk – både privat og professionelt. Sociale medier er blevet en del af forretningen og må altså tænkes med i den strategiske kommunikationsplanlægning. Men hvordan håndterer man sociale medier? Netop dette spørgsmål er et af de spørgsmål, et PR-bureau kan være med til at besvare for en virksomhed. Om nogen må kommunikationsstrategiske udøvere på PR-bureauerne derfor kunne mestre at navigere på de sociale medier. Lad os derfor kigge PR-bureauerne lidt over skuldrene og blive klogere på hvordan PR og det sociale medie Instagram hænger sammen.


Hvad er PR for en størrelse?
Lad os starte med at fastslå, at PR er et tværdisciplinært fag – et fag med en bred værktøjskasse. Stifter af PR bureauet Lead Agency og ekstern lektor i strategisk kommunikation på Copenhagen Business School, Kresten Schultz Jørgensen, skriver i udkastet til hans nyeste bog om PR, at PR har til formål at bidrage til at skabe, genoprette eller vedligeholde virksomhedens omdømme. PR omfatter altså alle sider af en virksomheds offentlige kommunikation, der ikke direkte kan henføres til “reklame”. I en tid, hvor det forventes, at en del af virksomhedernes offentlige kommunikation finder sted på en diversitet af sociale platforme, så er det for PR-bureauerne væsentligt at kigge indad, for hvordan ser deres egen sociale identitet egentlig ud?

Sociale medier fremstår som en scene, hvor bureauerne som praktikere kan “optræde” med deres faglige kunnen ift. arbejdet med sociale medier og dermed vise, at bureauet kan navigere i de forskellige medier og er ajourført med måden, der tales på. PR-bureauernes sociale identitet fungerer som en naturlig forlængelse af deres portfolio, hvor de visuelt har mulighed for at afmystificere, hvad arbejdet med PR i sin egentlighed omfatter og kan.

Inside PR
For at blive klogere på, hvordan man i praksis arbejder med et PR-bureaus sociale identitet, mødtes jeg en solrig eftermiddag i sidste uge med Charlotte Falck Andersen og Katrine Hjorth-Hess. Sammen ejer de to PR- og kommunikationsbureauet Inside PR. Inside PR er et ungt bureau, hvis showroom vidner om en bred kundeportefølje, der rækker lige fra internationale møbel- og interiørbrands til det lokale snedkeri på Frederiksberg. Efter min mening et bureau, der har formået at skabe en stærk social identitet ved at balancere personlighed og faglighed. Som følger af Inside PR, på enten Facebook eller Instagram, bliver du lukket ind i et univers, der tydeligt afspejler, at her er tale om et bureau, der bliver drevet af to PR-piger med ben i næsen og et tydeligt drive for det, de laver. Samtidig er du heller ikke i tvivl om, hvem de repræsenterer, og hvordan de får gavn af Inside PRs hårde arbejde.

Om det at snakke Instagram’sk
Da vi sidder og taler om bureauets sociale identitet, er Instagram et naturligt og oplagt samtaleemne, da netop dette sociale medie er blevet en uundgåelig del af hverdagen på bureauet i forhold til kontakt med kunder og presse. “På Instagram har vi mulighed for at visualisere vores arbejde og vise vores omverden, hvad vi gør for vores kunder,”  siger Katrine Hjort-Hess.

Hvad er vigtigt at holde sig for øje, når der planlægges content til bureauets Instagram-profil? Svaret var indlysende: “Det er vores kunder. Det er dem, der er i centrum”. lyder det fra Katrine, hvorefter Charlotte nikkende stemmer i med et ja. Begge er de enige om, at som PR bureau er du dine kunders ambassadør, hvorfor kunderne forsøges at tænkes med i hvert eneste opslag, der er på Inside PRs Instagram-profil @insidepr.

Da snakken falder på, hvad der er vigtigt at have in mente, når man er bureau, nævner Katrine Hjorth-Hess, at det er væsentligt at vise både kunder, nuværende og potentielle, samt pressen, at man som bureau forstår at navigere rundt i mediet – at kunne snakke Instagram’sk. Samtidig er det væsentligt, at man forstår at udnytte den visuelle mulighed for at vise sin omverden, at man er på forkant med tendenser, er til stede på messer og brancherelaterede events, da Instagram, som så mange andre medier, er basis for potentiel forretning.

At pigerne på Inside PR forstår at snakke Instagram’sk ses eksempelvis ved, at de forsøger at skabe deres egne metadateringer på mediet via specifikke hashtags linket til bureauet og til deres kunder som f.eks. ved samarbejdet med Frb. Snedkeri og hashtagget #lovelocal. Instagram er ifølge DR’s medieanalyse for 2013 det største hashtag-medie, hvorfor det kun er naturligt for Inside PR at arbejde med anvendelsen af hashtagget som metadateringsværktøj på Instagram.

Men hvad betyder noget af dette uden eksponering? Pressehåndtering og relationssamarbejder er en stor del af arbejdet på bureauet, og derfor er både Katrine og Charlotte glade for de muligheder, Instagram tilfører deres arbejde.

“Instagram gør det lettere for os at monitorere, hvad pressen foretager sig, hvornår de er tilgængelige og hvilke af vores kunder, der potentielt set passer ind i deres dagsprogram ift. timing af eksponering,” lyder det fra Katrine. Hos Inside PR oplever man netop i stigende grad, at kommunikationen med pressen foregår via Instagram-profilen, hvor bureauet er i kontinuerlig berøring med branchen.

Lidt indskudt lyder en af anbefalingerne fra Inside PR, at man bør adskille privat og professionel brug af Instagram. Nogle kommunikations- og PR-bureauer har slået privaten og bureauet sammen, hvilket både Charlotte og Katrine udtrykker, at de finder problematisk for relationsarbejdet. Ærlig talt så er dit professionelle netværk ikke videre interesseret i, om din søn var Batman eller mælkekarton til fastelavn.

Ved mit besøg hos Katrine og Charlotte i Inside PRs lokaler i indre by bliver det hurtigt klart for mig, at her er tale om to fagligt seje piger med en meget stålfast holdning til, hvordan de som bureau skal arbejde med Instagram, for der må endelig ikke gå kage i den.

Fanget med fingrene i kagekrukken
Som følger af flere PR-bureauer på Instagram undrer det mig, at mængden af kaffe/kage billeder er så enorm. Det kan næsten virke som om, at det visuelle potentiale Instagram tilbyder, går tabt, når jeg åbner min private Instagram-profil, og det første jeg møder i mit feed er billeder af christianshavnertærter, café latte eller cupcakes. Det får mig til at undre over, om der mon er gået kage i PR? Hvis PR virkelig er et fag indhyllet i myter og bureauerne må have en længere salgstale klar for at retfærdiggøre deres “profession”, hvorfor bruger man så tid på at kommunikere ligegyldigheder på sin Instagram-profil? Ligegyldigheder, der samtidig kan efterlade betalende kunder med et indtryk af, at deres penge ryger lige i kagekrukken.

Både Charlotte og Katrine griner over tendensen, som de klart kan genkende. Charlotte sammenligner lidt kvikt tendensen med 90’ernes champagne og brunch-orgier på reklamebureauerne i deres storhedstid, men konkluderer hurtigt, at det heldigvis ikke er nået så vidt, endnu.

Katrine stemmer i: “Så længe vi ved, at vi har vores på det rene, så er vi ikke bange for, at tendensen vil påvirke os. Men vi griner da lidt ad mængden af kaffe/kage billeder og kan godt nikke genkendende til tendensen”. Dermed ikke sagt, at der ikke kan snige sig et enkelt kagebillede eller to ind på bureauets profil, men en konstant kaffe/kage-strøm bliver det aldrig til.

Gode råd er mange, når det kommer til brugen af Instagram for virksomheder, men enkelt er det: Hav dine kernekompetencer i fokus, når der planlægges content, tænk på hvilken diversitet, der er i dine følgere og vær kritisk omkring de signaler, du sender ud på de sociale medier.

Når et PR-bureau, eller en anden virksomhed, bevæger sig ud på Instagram, så er det en god idé at fastslå, hvad det strategiske formål er med brugen af platformen, og gøre sig helt klart “what’s in it for me and what’s in it for my followers?” Og lad os slutteligt blive enige om én ting, lad nu være med at lade der gå kage i PR.