Skrevet af Marie Sofie Albrektsen
Hashtagget t(w)ittede for første gang frem på Twitter og har i dag infiltreret de fleste platforme for sociale medier. Men det stopper ikke her. Det famøse tegn har nu taget springet fra de sociale medier og længere ind i vores hverdag.
#husly, #stormdk og #stormoverdanmark. Da en storm for nyligt hærgede Danmark, viste hashtagget sit sande potentiale. Hashtags som #husly og #stormdk skabte kontakt mellem folk, der ville tilbyde husly og folk, der var strandet rundt omkring i Danmark. Ved hjælp af internettets uendelige univers forbinder hashtagget mennesker på tværs af by- og landegrænser.
Hashtagget kan dog også beskyldes for at bringe negative tendenser med sig, fordi det på de fleste platforme er filterløst. Instagram har for eksempel set sig nødsaget til at blokere hashtagget #weed, da det blev brugt til salg af ulovlige stoffer. På samme måde var en række hashtags som #thinspiration og #proanorexia base for anorektiske piger, der lagde billeder og ros op på blandt andet Tumblr, Twitter og Instagram for at påskønne hinandens projekter om at sulte sig.
Havelågens uendelige muligheder
Symbolet har længe eksisteret på vores telefoner, men har først nu fået et universelt formål ud over den velkendte ”afslut med firkant”-funktion. Hashtagget etablerer et offentligt debatforum for folk, der bruger eller klikker sig ind på et bestemt hashtag. Lige præcis det at klikke sig ind på et hashtag er specielt vigtigt for hashtaggets fremtidige udvikling – for det er ikke nok bare at kaste om sig med havelåger. Det er mindst lige så vigtigt at følge andre hashtags, klikke sig ind i deres verden og etablere små debatfora. #dkpol og #cldk er eksempler på hashtags, der allerede har etableret sig og agerer arenaer for debat om henholdsvis dansk politik og fodboldturneringen Champions League. #twitterhjerne er et andet eksempel på symbolets potentiale. Med det hashtag kan man stille spørgsmål om alt mellem himmel og jord til en bred skare af mennesker -og forhåbentlig skabe kontakt mellem den spørgende og den vidende.
Som ringe i vandet spreder det sig
Den lille havelåge har åbnet for en verden af muligheder. Det lille tegn dukker op et utal af steder, hvis man kigger godt efter. Det optræder i reklamekampagner, aviser og selv flere tv-kanaler har adopteret havelågen. I tv figurerer hashtagget nu i programoversigter sammen med sendetidspunktet eller under selve programmet. Kilden til public service, Danmarks Radio, TV3 og SBS TV har blandt andre øjnet muligheden for at skabe debat og opmærksomhed om deres programmer ved at koble et hashtag til dem. Også Go’ morgen Danmark og radioprogrammet Monte Carlo på P3 får på én gang brugt hashtagget som et meningsforum og en måde, der gør det muligt at henvende sig til programmet. Gratisavisen MetroXpress har fra de sociale medier længe bragt billeder, som folk har tagget med #pendlerliv og #metroxpress. Nik og Jay har sågar navngivet et af deres numre med hashtagget #pæntnejtak, som udover at præge deres merchandise også giver dem og deres musik en virtuel dimension.
Hashtagget bringer uendelige muligheder med sig, og med dets nylige udvikling rykker det endnu tættere på. Så vær beredt – hashtaggets æra er over os!