Skrevet af Drude Thit Nielsen
Har du tænkt over, hvad de attraktive arbejdspladser egentligt lægger vægt på? Her kan du blive klogere på, hvad der skal til for at imponere Mærsk, Novo Nordisk og Kræftens Bekæmpelse.
Hvad skal der som nyudannet kommunikationshåbefuld til for, at du scorer den attraktive arbejdsplads, du drømmer om? UNGKOM har talt med Mærsk, Kræftens Bekæmpelse og Novo Nordisk om, hvad der er vigtigt for dem
Birgitte Henrichsen er vice president of communications i Mærsk. Hun fortæller, at det er vigtigt med et internationalt mindset.
”International erfaring er godt. Hvis man fx har læst i udlandet eller arbejdet på et bureau eller en ambassade. Og så skal man tale og skrive flydende engelsk, for det er vores koncernsprog. Det betyder, at alt intern kommunikation foregår på engelsk – også en mail mellem dansktalende kolleger, for det kan jo ske, at den pludseligt skal sendes videre til en kollega i Indien,” siger hun.
Hun fortæller desuden, at noget af det vigtigste for en kommunikationsmedarbejder i Mærsk er, at man evner at arbejde strategisk og kan navigere i en så stor og kompleks virksomhed, som Mærsk er.
”Vi har i sagens natur dagligt tunge kommunikationsopgaver, og hver enkelt medarbejder har derfor et stort, selvstændigt ansvar. Du er nødt til at kunne prioritere – ellers går det ud over kvaliteten, eller du risikerer at drukne i arbejdsopgaver,” forklarer hun.
Derfor kan det måske godt være svært for en, der er helt grøn, uddyber Birgitte Henrichsen og tilføjer, at det derfor er en klar fordel for nyuddannede, hvis de har været i studiejob i virksomheden, før de bliver ansat.
Novo Nordisk vil have en ordentlig håndværker
Mike Rulis er kommunikationsdirektør i Novo Nordisk. Der lægger de vægt på international erfaring og en gennemført kommunikationsuddannelse, gerne med gode karakterer. Og så understreger han, at det er afgørende, at man kan håndværket.
”Selvfølgeligt skal det teoretiske være på plads, men det er også vigtigt, at man er en dygtig håndværker, og det må gerne skinne igennem i ansøgningen. Man skal præsentere sig på en fængende og overbevisende måde,” fortæller han.
Omvendt kan urealistiske forventninger til arbejdsopgaverne være med til, at man bliver valgt fra.
”Hvis man tror, at man som nyuddannet skal begynde sin karriere hos os som strategisk rådgiver, så er man på vildspor. Man skal vise, at man kan løse komplekse opgaver og skabe resultater, før man får en plads ved bordet,” siger han. Og så fremhæver han relevante studiejobs og frivilligt arbejde som en måde at vise, hvad man kan og vil.
Kræftens Bekæmpelse vil have svar på tiltale
Hos Kræftens Bekæmpelse ansætter de gerne nyuddannede, medmindre stillingsopslaget kræver erfaring med en specifik type arbejdsopgave, fortæller Kurt Damsgaard, der er kommunikationschef i Kræftens Bekæmpelse.
”Vi ansætter efter kvalifikationer, så hvis man som nyuddannet har noget interessant at byde ind med, så er man bestemt med i puljen. Man bliver ikke valgt fra på, at man er ny, hvis det ikke har betydning for stillingen,” fortæller han.
Ellers lægger han vægt på en god, målrettet ansøgning, der max fylder en A4-side, for der er som regel mange ansøgere til stillingerne. Og så skal man som ansøger forholde sig til de arbejdsopgaver, der bliver beskrevet i stillingsopslaget.
”Det er vigtigt, at man i ansøgningen forholder sig til, hvad det er, vi efterspørger, og så svarer på det. Hvis man begynder at fremhæve alt muligt andet, så skriver man sig selv væk fra stillingen,” siger han.
Kurt Damsgaard fremhæver fx barselsvikariater som en smart måde at få foden indenfor og vise, hvad man kan. Og så er relevant studiejobserfaring også vigtigt, understreger han.