Interview med en Facebook-annoncør: “Du forbliver anonym”

Af Mette Holst Poulsen

Der hersker mange rygter og misforståelser omkring, hvad Facebook gør med vores brugerdata. Med platformens nye opdatering af vilkår og politikker forsøger Facebook at gøre det mere klart, hvordan brugernes oplysninger bliver delt med annoncører. Men hvordan ser problematikken ud fra annoncørens stol?

En af Danmarks største indkøbere af Facebook-annoncer er medie- og kommunikationsbureauet Mindshare, hvor Jacob Holst Mouritzen er Head of Social. Men hvilken information køber bureauet af Facebook?

“Vi køber kun annonceplads af Facebook – ikke datasæt om brugerne, som nogle måske kunne misforstå,” siger Jacob Holst Mouritzen og fortsætter:

”Annoncerne køber jeg fordi, at jeg gennem Facebook har mulighed for at ramme nogle helt specifikke målgrupper samtidig med, at jeg kan skære de åbenlyst irrelevante modtagere fra. Det geniale ved Facebook er, at det er nemt at ‘putte folk i kasser’, så at sige. Og Facebook prøver at putte folk i så mange kasser som overhovedet muligt, sådan så folk som mig kan købe sig adgang til at vise annoncer til de kasser.

En ny undersøgelse fra YouGov foretaget for Metroxpress viser, at hver sjette danske Facebook-bruger overvejer at slette deres profil. Hovedårsagen er ifølge brugerne, at de frygter, hvilke informationer Facebook registrerer om dem – og hvorvidt de kan bruges til at krænke deres privatliv.

”Der er fortsat mange, som er usikre på, hvad Facebook egentlig kan og ikke kan. Og hermed også hvilke brugeroplysninger på Facebook, vi som annoncører har adgang til i vores segmentering,” lyder det fra Jacob Holst Mouritzen.

I forbindelse med YouGov-undersøgelsen udtalte han til Metroxpress, at brugernes skepsis kan være resultatet af flere års negative historier om, hvordan Facebook håndterer private oplysninger.

Han pointerede samtidig, at brugerne i højere grad er blevet bevidste om, at Facebook tjener penge på at vide så meget om dem som muligt.

Forskel på annoncer og private oplysninger

De fleste af os har tastet køn, fødselsdag, by og forholdsstatus ind på Facebook, og det er netop de data, som afgør, hvilke ‘kasser’ vi passer ind i.

“Et eksempel kunne være, at jeg kun vil have min annonce vist til 20-30 årige kvinder bosat i København, da jeg har vurderet, at det er den målgruppe, som vil finde annoncen mest relevant. Gennem den opdeling behøver jeg kun at købe annonceplads til omtrent 50.000 brugere i stedet for til hele den danske Facebook-befolkning på over 3 millioner brugere. Jeg sparer penge, og en masse mennesker spares irritationen over at få vist en irrelevant reklame,” siger Jacob Holst Mouritzen.

Kan du gå endnu dybere ned i din segmentering efter det?

“Ja, det kan jeg. Og det er der, at Facebook bliver rigtig attraktiv for os annoncører. Lad os sige, at jeg har min målgruppe på 20-30 årige kvinder bosat i København, som Facebook fortæller mig, der er 50.000 af. Lad os så sige, at jeg lige nu sælger babygear – klapvogne, babytøj, sutter eller lignende. Derfor vil jeg gerne målrette min annonce til de kvinder i målgruppen, som samtidig har tilføjet en livsbegivenhed på Facebook om, at de har fået et barn inden for de seneste tre år. For det oplyser mange jo på Facebook, ligesom man eksempelvis markerer, at man er blevet forlovet eller gift. På den måde kan jeg vise min annonce til præcis de kvinder, som jeg tror, den er relevant for,” siger Jacob Holst Mouritzen.

Mange danskere tror, at annoncørerne får oplysninger såsom vores fulde navn, telefonnummer og e-mail udleveret, men det passer ikke, ifølge Jacob Holst Mouritzen.

“Det gør vi slet ikke. Den slags forbliver komplet anonymt. Jeg får kun at vide af Facebook, at der er 500 brugerprofiler, som passer på den her målgruppe eller beskrivelse, som jeg gerne vil ramme. Der står vitterligt bare et tal,” slår han fast.

Reklamerne rammer plet

Annoncørerne har altså fået et redskab til at ramme bedre plet med deres reklamer. Er du single, vil du sikkert opleve at se reklamer for datingsites eller lignende. Er du i et forhold, popper der reklamer for romantiske charterrejser op i stedet. Spørgsmålet er så, om dette er en god ting, eller om det giver folk en følelse af at blive overvåget.

“I min optik er den her form for annoncering god for hele reklamemarkedet. Reklamer kommer vi ikke udenom. Så for mig personligt, hvis de endelig skal være der, må de godt være så relevante som overhovedet muligt. Jeg vil i hvert fald hellere se reklamer for, at Kanal 5 viser Champions League, eller at HBO har en ny serie, end at jeg vil se reklamer for make-up og nytårskjoler. For så er det netop fuldstændig irrelevant for mig. Og så bliver det irriterende – eller i hvert fald endnu mere irriterende,” svarer Jacob Holst Mouritzen.

Dine Facebook-data er guld værd – men de forbliver anonyme

”Facebook registrerer informationer om os, der kan bruges til at krænke vores privatliv”. Den frygt var i YouGov og Metroxpress’ undersøgelse hovedårsagen til, at hver sjette danske Facebook-bruger overvejer at slette deres profil. Hvad tænker du om det?

“Der er ingen tvivl om, at man skal passe på sine data. Men det er dine personlige og private data, du skal passe meget på, såsom CPR-nummer, kreditkortoplysninger, adgangskoder og NemID. Adfærds- og interessedata på Facebook eller fra din generelle browser-søgehistorik vil aldrig blive misbrugt af hverken Facebook eller folk i reklamebranchen,” svarer Jacob Holst Mouritzen og fortsætter:

“Det er rigtigt, at en bruger er mere og mere værd, jo mere information og data, vi har om den. Men det er netop kun fordi, vi køber ind til annoncering. Jeg forstår godt, at det for mange kan virke som om, at jeg kan gå ind og bede om at få samtlige Facebook-oplysninger om dig udleveret. Men det kan jeg ikke. Jeg køber muligheden for at målrette bestemte typer af mennesker, men ikke bestemte mennesker med navn og profilbillede vedlagt. Så brugerdata er en guldmine for Facebook, ja, men de bliver ikke solgt videre til nogen.”

Det tyder altså på, at vi som Facebook-brugere ikke skal være bekymrede for, om annoncører skaffer eller misbruger personlige data om os i deres markedsføring. Vi er bare et tal i en segmenteringsbunke eller et anonymt sæt cookies. Personlig information om, hvem vi er, har annoncørerne ikke adgang til.

“Brugerne på Facebook skal helst opleve så relevante reklamer, som overhovedet muligt. Både for deres egen skyld og for annoncørernes skyld. Og det hjælper de her annonceringsmetoder os til at skabe, samtidig med at du forbliver helt anonym for os,” slutter Jacob Holst Mouritzen.

 

Hvis du er blevet nysgerrig omkring, hvilke typer annoncer du ser på Facebook og hvorfor, så kan du læse mere om dette på www.facebook.com/about/ads. Her kan du også få information omkring, hvordan du bedre selv kan styre, hvilke annoncer du ser.

Om skribenten:

Fulde navn: Mette Holst Poulsen
Studie: Kandidatstuderende i Kommunikation ved RUC og Medievidenskab ved KUA
Studiejob: Studentermedhjælper i Intern Kommunikations hos Codan Forsikring
LinkedIn: Connect med Mette her