For-interviewet: hvad, hvorfor og hvordan?

Artiklens forfatter Cathrine Villaume

Hvis du skal lave et rigtig godt interview, så skal du lave det to gange.

Det var det vigtigste, jeg lærte, da jeg var radio-praktikant på Danmarks Radio for nogle år siden.

Okay, bevares, det er en sandhed med modifikationer! Hvis du fx skal lave et kritisk interview eller et fokusgruppeinterview, så skal du ikke gøre det to gange…

Men jeg vil alligevel tillade mig at påstå, at for-interviewet er uundgåeligt, hvis du vil lave et godt interview af den mere underholdende slags til fx. radio, video eller på en scene.

Nu kan for-interviewet lyde måske lyde som en eksklusiv disciplin for journalister på radio og i TV, men det bliver brugt bredt af alle typer kommunikatører og i mange sammenhænge.

Måske er du allerede med på, hvad for-interviewet er, og hvordan og hvorfor du laver det. I så fald, mega fedt, jeg glæder mig til at se og høre de interviews, som du laver!

Hvis ikke, så tillad mig at forklare:

 

Hvad er det?

For-interviewet er, som navnet afslører, det indledende interview, som du laver med din kilde, inden du laver det egentlige interview.

Du kan se det som en slags afklarende og mere uformel samtale, hvor du får testet dine spørgsmål på kilden.

Det er også her du har mulighed for at finde ud af, om der er noget spændende, som du skal spørge mere ind til, eller om der er noget meget lidt spændende, som du slet ikke skal spørge ind til! 

 

Hvorfor laver du det?

Har du nogensinde set eller hørt et interview, som bare slet ikke fungerede?

Hvor kilden ikke rigtigt havde noget svar på de spørgsmål, som der blev stillet? Eller måske ligefrem blev rasende over dem?

Det vil du helst ikke have, når det er dig, der laver interviewet. Am I right?

Hvis du laver interviews til skrift er det let at klippe akavede pauser, halve svar eller misforståelser ud. Det er lidt sværere på lyd og video. Umuligt på en scene foran et publikum, som kigger med.

Derfor laver du for-interviewet.

Det sikrer dig, at du i det endelige interview kan få stillet de bedst mulige spørgsmål, at du får de bedst mulige svar og så sikrer det faktisk også, at din kilde er forberedt og tryg ved, hvordan interviewet skal forløbe.

Hvor banalt det end kan fremstå, så kan et for-interview være det journalistiske greb, der sikrer dig et underholdende og relevant interview foran et fysisk publikum, kameraet eller lytterne i radioen.


Hvordan laver du det?

Start med at researche og udforme dine spørgsmål, som du ville gøre til ethvert interview.

Så laver du simpelthen bare en aftale med din kilde om, at I løber spørgsmålene igennem sammen. De fleste vil gerne bruge den ekstra tid, for at være godt forberedt. Jeg laver oftest mine for-interviews over telefonen.

Hvis ikke du kan få din kilde overbevist om det, så kan du overveje at sende spørgsmålene på tekst til vedkommende og bede om svar sådan.

Når du har din kilde i tale, så husk at for-interviewet både er til for at teste de spørgsmål, som du allerede har på papiret, men også for at undersøge, om der er andre spørgsmål, du skal stille.

Stil dine spørgsmål, men lyt nøje efter, om der gemmer sig en anden historie eller vinkel i de svar, som du får. Du skal forholde dig åbent og nysgerrigt. Spørg ind! “Hvad mener du, når du siger sådan?”, “Hvordan har du det med det?”, “Hvornår opdagede du det første gang?”

Her gør det ingenting, hvis interviewet ender ud af en tangent. Det bliver først noget skidt, når der også er en lytter eller seer, som skal forsøge at følge med!

Vær også opmærksom på, om du har fået formuleret dine spørgsmål skarpt nok. I for-interviewet har du tid til at fange, hvis din kilde reelt ikke helt forstår, hvad det er, du gerne vil spørge ind til. Her har du også mulighed for, at få spørgsmålene omformuleret, så du fremstår tydeligere, til når du skal lave interviewet igen.

Jeg håber, at du har fået lyst til at gøre for-interviews til en del af din kommunikatør-værktøjskasse. Jeg garanterer, at dit interview bliver bedre for både dig, din kilde og dit publikum, hvis du bruger tid på at lave dit forarbejde.

God arbejdslyst!

Klik og gå til Cathrines LinkedIn-profil