Jobsøgning er som altid stresset og fuld af overvejelser om arbejdspladser og eget værd. Med en CV-hjemmeside som et sjovt supplement kan du booste dine chancer hos drømmearbejdspladsen.
Af Ida Weis Jacobsen
I jobsøgning gælder det om at tænke kreativt og nyt for at blive bemærket. Af denne årsag er det blevet mere og mere populært at lave en hjemmeside, der kan indeholde ens CV, video og fotos, og som man kan vise til arbejdsgiverne eller linke til i sin motiverede ansøgning.
Vis hvad du duer til
Ragini Kastberg er uddannet inden for marketing og har de senere år fokuseret på visuel identitet og social branding. For nogle år siden fik Ragini mod på at blive selvstændig og påbegyndte sit firma WEBKLAR, hvor hun hjælper mindre firmaer med at udvikle personlige hjemmesider, der skaber tættere relationer mellem virksomhed og kunder.
Nøgleordet er synlighed, fortæller Ragini Kastberg. Ikke bare på de sociale medier, hvor det er godt at få opdateret både sin Twitter, LinkedIn, Facebook og Instagram, så der er overensstemmelse i ens branding på tværs af de mange medier. Ragini Kastberg anbefaler desuden at sætte sig ind i søgemaskineoptimering, så din hjemmeside automatisk dukker frem øverst i en søgning på google.
”Fordelene ved at have en CV-hjemmeside er, at du har muligheden for at vise andre evner end dem, der er listet på selve CV’et,” siger Ragini Kastberg. ”Med en velstruktureret hjemmeside kan du også vise, at du har evner inden for webdesign, orden og kreativitet, hvilket er tre styrker rigtig mange arbejdsgivere leder efter i disse tider. På hjemmesiden er der næsten ingen grænser for, hvordan du kan udtrykke dig. Du kan lave anderledes præsentationsvideoer, liste dine referencer fra tidligere jobs eller lave en interaktiv tidslinje over dit uddannelses- og arbejdsliv.”
Ragini Kastberg tilføjer, at det vigtigste element for hjemmesiden er personlighed. Fordi der forud for de fleste ansættelser i dag er en masse god kemi mellem ansætter og ansøger.
Et godt supplement
Igennem sit arbejde med personlig branding har Ragini Kastberg haft mange kunder, der kan fortælle om fordelene ved at have sin egen hjemmeside med et klart budskab.
Og i kommunikations- og journalistikbranchen skal man stadig mestre flere platforme, og derfor kan en personlig hjemmeside, der klart signalerer ens værdier, ses som et fornuftigt tiltag i jobsøgningen.
”Inden, du sender din ansøgning afsted med et link til din hjemmeside, skal du have gjort dig det helt klart, hvem det er, du søger hos. De fleste arbejdspladser – selv inden for medieverdenen – er stadig ret traditionelle og foretrækker en klassisk ansøgning med CV. Men din CV-hjemmeside fungerer som det perfekte supplement til din ansøgning. Noget arbejdspladsen ikke havde forventet, men som siger meget godt om dig,” fortæller Ragini Kastberg, der anbefaler, at man bruger programmet WordPress til at opbygge sin hjemmeside i.
”Jeg oplever, at godt 90 % af mine kunder finder WordPress intuitivt og brugervenligt, så det vil jeg bestemt anbefale.”
Så hvis du står midt i den hektiske jobsøgningsproces, har du her fået endnu et tip til, hvordan du kan forbedre dine chancer i kapløbet om dit drømmejob.
Om skribenten:
Navn: Ida Weis
Beskæftigelse: Læser til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, men er i halvandet års praktik på DR Kommunikation og Presse, hvor jeg beskæftiger mig med intern kommunikation til DRs intranet.