Linedanseren Uffe Elbæk

Af: Jeppe Højberg Sørensen

Alternativet svæver over manegen og har kurs mod Christiansborg, viser de seneste meningsmålinger. Om målingerne kan veksles til resultater ved det kommende valg, afhænger af Alternativets balancekundskaber og evne til at bevare sit stærke brand.

Uffe Elbæk er tilbage i det politiske spotlight som leder og stifter af partiet Alternativet. Med kondisko og manglende slips skiller Elbæk sig ud i et stramt politisk persongalleri.

”Han er jo på mange måder helt unik. Sammen med blandt andre Naser Khader, er han en af de tre-fire personer, som i den grad er uden for nummer i dansk politik. Deres person er så meget større end de politiske partier, de har været en del af. På godt og ondt,” udtrykker Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør i Lead Agency, der rådgiver organisationer om brandingstrategier.

Uffe Elbæk stak for alvor ud i 2012, da han måtte forlade sin kulturministerpost efter anklager om uhæmmet dyre middage i Akademi for Utæmmet Kreativitet, hvor hans mand var ansat. Cirkus-Uffe og Cirkusministeren stod der på avisforsiderne. Senere markerede Elbæk sig ved at ønske, at Danmark tilbød asyl til Edward Snowden. Den holdning harmonerede ikke med Radikale Venstres forestillinger, og så tog Elbæk afsked med partiet i 2013.

Uffe Elbæk – det personlige brand

Som leder af Alternativet er en af Uffe Elbæks udfordringer at skabe seriøsitet omkring sin politiske person. For som Schultz Jørgensen udtrykker det ”har mange mennesker, som ellers elsker og respekterer ham, svært ved at fæstne lid til, at han kan stå distancen.”

Et personligt, politisk brand er den følelsesmæssige værdi, politikere har for vælgerne og rækker ud over værdien af de realpolitiske initiativer. Når Lead Agency rådgiver om personlige brands, arbejder konsulentvirksomheden med betegnelserne ‘kongruens’ og ‘divergens’. Kongruens udtrykker din evne til at passe ind i et system, og det divergente er din personlige x-factor. Et effektivt brand skal både være kongruent og divergent.

Uffe Elbæk har svært ved at finde denne balance, understreger Schultz Jørgensen:

”Uffe Elbæk er mere divergent end han er kongruent. Han får 12, i hvad jeg vil kalde personligt engagement og innovation, men han er så langt ude af boksen, at han har problemer med det kongruente. Det handler ikke om at tænke ud af boksen. Det handler om at tænke på kanten af boksen.”

Alternativet

Men Alternativet er ikke et one-man-show. Partiprogrammet er skabt af flere end 700 mennesker, som i ”politiske laboratorier” har debatteret, skabt og formuleret partiprogrammet. Seks værdier og debatdogmer udgør grundlaget for dokumentet, der blandt andet fastslår, at kandidaterne skal fremhæve både fordele og ulemper ved partiets politik og indrømme, når de ikke kan svare på spørgsmål. En tilgang, som ligger i forlængelse af tendenserne i moderne politik:

”Du siger ikke, hvor bussen skal køre hen, du spørger folk, om de vil med op i bussen. Det er en helt anden form for kommunikation, som er ekstremt efterspurgt og relevant”, fortæller Schultz Jørgensen.

Samtidig indtager partiet en savnet position i dansk politik, som De Radikale og SF har efterladt i savsmuldet under S(SF)R-regeringen. Partiet repræsenterer den grønne og lettere socialromantiske folkestrømning, der er optaget af klima, borgerløn og nulvækst.

Denne position og partiets værdier gør partiet til et overraskende stærkt brand, men den store udfordring bliver at være konkret i realpoltikken, forudser Schultz Jørgensen. Her skal det humanistiske partiprogram omsættes til reelle svar, uden at idealerne glemmes og falder til jorden. En valgkamp kræver nemlig konkrete svar.

Om Uffe Elbæk og Alternativet kan holde balancen og gå linen ud? Det får vi snart svar på.

Om skribenten:

Navn: Jeppe Højberg Sørensen

Beskæftigelse: Studerer HA(Kom.) på 4. semester på CBS – søger pt. studiejob

LinkedIn

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *