Af Karoline Kaae Svendsen
Medierne har i den grad været med til at udbrede kendskabet til serien og opretholde SKAM-hypen. Så her er en dækning af dækningen. Gør dig klar til at åbne 57 nye faner.
Politiken kaldte det verdens bedste ungdomsserie, og den bliver rost til skyerne af DR. Der findes nu en generation SKAM.
Selv Information skrev om, hvordan de i Norge gider forholde sig til en rigtig 16-årig.
Soundvenue er uden sammenligning det online medie, der virker mest besat. De anmelder (som var det et album med 13 sange og flere timers musik) hvert(!) afsnit. Imponerende, hvad man kan få ud af 20 minutters håndholdt tv fra en norsk skolegård og et teenageværelse. Serien blev ligefrem kaldt en genistreg.
Hvad, der er mere imponerende, er alle de referencer fra ikoniske filmscener, som Soundvenue fanger. Fra Twinpeaks til Stranger Things. De fortolker så mange referencer, at de har en artikel med overskriften: ”Betyder Romeo og Juliet-referencerne, at Even skal dø?”. Forhåbentlig ikke.
Men Soundvenue er ikke de eneste, der lægger mærke til, hvilken Jesus-t-shirt Eskild har på hvornår, for en hel Instagram-konto er dedikeret til netop “overanalysering” af SKAM. OMG, I Love it. De mindste detaljer og de store temaer bliver også vendt og drejet i Kosegruppa DK. Gruppen var så populær allerede efter én dag, at man nu skal godkendes for at være med. 8.359 medlemmer i skrivende stund.
Men hvorfor er vi så besatte? Det ved ELLE. Jeg kan afsløre, at det blandt andet er, fordi serien lader de unge dumme sig – ikke de dumme unge sig.
Nostalgien er altså også til at føle på, selvom den foregår i år 2016, så får den alle over 16 år til at føle sig som en på 16 igen. Det siger Politiken i hvert fald.
Hos Vice elsker de SKAM, fordi man ser den ungdom, man aldrig fik. Der er flere argumenter for at se serien fra Eurowoman og en flok kvinder her.
Hvem fra SKAM er du?
Du kan få svaret på, hvem du er fra SKAM i Politikens test. Alle tog den, og alle delte begejstringen, undtagen dem, der blev skolelægen (eller det er i hvert fald hendes titel på døren… #sæson3afsnit6).
Men kan det virkelig være rigtigt, at man skal se norsk TV for at kunne genkende sig selv? Duygu Cakir stiller dét spørgsmål med afsæt i seriens karakter, Sana, den muslimske og mega cool pige (#TeamSanaFTW).
Udover underholdningsværdien skal vi også lige vende sproget. Ikke bandeord, men helt konkret det norske sprog. For serien gør os bedre til norsk!
Gymnasielærerne jubler over seriens indflydelse. Virkelig? Der skal åbenbart ikke meget til at begejstre nu om dage, men hvis undervisere får optur over, at danskerne lærer at sige føkkboy og drittsek, så fint nok. Men det har altså krævet en skræddersyet SKAM-ordbog at fatte detaljerne. Jeg mener bare, hvad er en Russebuss?!
DR har købt rettighederne til serien og laver en SKAM-julekalender, hvor de viser et afsnit om dagen i december. “Bedre sent end aldrig” var Soundvenues kommentar. Enig?
DR har derfor været i gang med den helt store oversættelsesproces, hvor de har spurgt danskerne om hjælp på de sociale medier. Der er nu kommet en afklaring på oversættelsen af kødder du og andre af de helt svære udryk…
Og apropos sociale medier. Du kan ikke lave en ungdomsserie i dag, hvor sociale medier ikke er i spil. SKAM har taget det til nye højder, og hver karakter har sin egen profil (her er de fem du bør følge), som de opdaterer i ”real-tid”, altså synkront med handlingen fra serien. Serien har også sin egen profil, bevares.
Netop det er et vidnesbyrd om seriens troværdighed – igen er Soundvenue på banen med en kommentar, denne gang fra tech-redaktør, Jeppe Wojcik.
Vi kan heller ikke komme uden om musikken, for den er jo som skrevet til episoderne! Der findes derfor både spillelister og lister med de bedste musikscener (gæt selv afsenderen).
Danskerne er Vilde med SKAM
Det kommer ikke bag på nogen, at danskerne er vilde med SKAM. Faktisk er 3 ud af 10 seere fra Danmark. Nu er serien så også nået til Rusland. *Stirre smiley*.
Noora stjæler i anden sæson alles hjerter og har med garanti gjort, at Matas har udsolgt af diverse røde nuancer løbestift. Men Noora skulle give plads til andre. Det var meldingen i et åbent brev ”til Noora fra en der selv har været Isak“, da sæson tre fik præmiere.
Vi er så vilde (prøv at udtale det med hård d…), at DR laver parodier. Det er jo næsten det største kompliment, man kan få, at DR Ung tager et fænomen, trend eller begivenhed og kører det igennem sin parodi- og fortolkningsmaskine. Og de lavede selvfølgelig også en best of Thomas Skov Gaardsvig & Co. in action med SKAM-referencer ud over det hele. Skal ses. Og nordmændene er vilde med, at danskerne er vilde med serien.
Hypen vil ingen ende tage, og Costume har derfor en artikel med, hvor du kan få dit SKAM-fix. Ja, det er der, vi er nået til. Vil du gerne vise, hvor stor fan du er, så køb din “ISAK+EVEN”-hoodie og andet merchandise her.
Det stopper ikke her. Unge kvinder tager til Oslo for at tage en selfie i SKAM-skolegården. Svedigt eller sørgeligt?
Da tredje sæson fik præmiere, blev nye skuespillere hilst velkommen. Og andre sagde farvel. Det blev alligevel for meget for William aka Wilhelm at blive så kendt i Skandinavien. Javel ja. For Emma er det totalt weird at blive en del af serien, siger hun.
De allerstørste fans mødes og ser serien på storskærm, og arrangementerne på Facebook oplever popularitet, som var det Distortion.
Panikken bredte sig hurtigere end rygterne på Nissen, da serien sprang en uge over i november. Calm down, guys, Trump er faktisk blevet præsident i mellemtiden.
Og når så mange danskere har set serien, så er en test da på sin plads! Test din viden om livets gang på Nissen her. Og hvad ved du egentlig om Noora. Alt, ikke?!
Men hvad betyder seriens titel? Godt spørgsmål, der er afgørende for forståelsen – af serien, ikke af hypen. Svaret findes heldigvis.
Og vi lever i en tid, hvor memes er den helt store katalysator for intertekstualitet. Og SKAM memes på Insagram findes selvfølgelig også.
Men det hele er altså blevet for meget for en 19-årig journaliststuderende, der giver et opråb til gamle SKAM-fans (jeg føler mig ramt!), om at give dem deres gymnasieserie tilbage. Hun trænger i bedste Noora-stil til “space”.
I komm-branchen var de også hurtige til at lade serien danne rammen om jobopslag. Blandt andet LEAD Agency anvendte gule kapitæler og unge mennesker, der gik i slowmotion, da de søgte praktikanter i efteråret.
Men summa summarum er, at mit efterår ikke ville have været det samme uden SKAM og mediernes utallige artikler, der fik mig til at elske serien endnu mere. Og netop som jeg trykkede ‘udgiv’, så jeg, at SKAM-hypen også har ramt Dazed & Confused – dét er lidt vildt!
Skribenten
Navn: Karoline Kaae Svendsen
Beskæftigelse: Læser sin kandidat, Brand & Communications Management, på Copenhagen Business School. Arbejder på Fashion Forum som Editorial Assistent.