Når 1 + 1 giver 3

Af Tine Grarup, Næstformand i UNGKOM Midtjylland  

Der er videnskapital gemt i nutidens forbrugere, for ikke at snakke om unge kommunikatører, der har fingeren på pulsen. I UNGKOM har vi en bred faglighed, både i bestyrelserne og blandt medlemmer, og vi supplerer hinanden i at skabe værdi, personligt, fagligt og karrieremæssigt.

Vi lever i en verden, hvor tilgængeligheden af information er nået til et punkt af ’overload’. Vi drukner i informationer, og nogen vil nok mene, at vi langsomt nærmer os immunitet. Dog er verden blevet så kompleks, at det er umuligt selv at vide alt, så information er og bliver en nødvendighed.

Når informationen er masseproduceret og let tilgængelig, bliver opmærksomhed pludselig dyrt og værdifuldt. Man har som afsender sværere ved at differentiere sig og som modtager svært ved at skelne. Som forbrugere søger vi mere værdi og mindre ’stuff’. Mindre af alt det, der fylder på kontoen af ligegyldighed. Vi har en holdning til værdi!

Værdiskabelse er det nye sort. Men betydningen har ændret sig, og er nu, mere end før, resultatet af inddragelse og vidensdeling. Vi søger personlighed i vores valg, og køber ikke bare et produkt, fordi vi har set reklamen i fjernsynet. Vi vil have indflydelse på udviklingen, men også på, hvordan vi bruger produktet. Vi vil kommentere og dele på de sociale medier fordi det interesserer os, og ikke mindst fordi vi forhåbentlig bliver hørt, og kan tilføje værdi til både os selv og produktet.

Viden er er en af de ressourcer, der kun bliver større af at blive delt. Så hvorfor ikke dele og skabe større værdi? Vi skal blive bedre til at udnytte den viden, der allerede eksisterer. Vi skal inddrage forbrugerne og netværket omkring os. Prøve ideer og holdninger af og udveksle viden og erfaringer, for i sidste ende, at ende ud med et bedre resultat.

Det handler ikke om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for forbrugerne, men snarere, hvordan de kan skabe værdi med forbrugerne. Forbrugerne er ikke længere bare modtagere af produkter og tjenester, de er, og insisterer på at blive, medkreatører i at generere mening. Ved at opfylde forbrugernes krav om større engagement og inddragelse opnår virksomheder ikke kun opmærksomme forbrugere, men bringer også forbrugernes kompetencer i spil, og kan på den måde opnå bedre og mere tilpassede produkter. Som i sidste ende resulterer i tilfredse forbrugere.

I UNGKOM har vi samlet netværket af unge kommunikatører, synliggjort og styrket det. Vi har skabt et forum på tværs af landet, hvor vi gennem gå-hjem-møder kan udfordre og forbedre vores faglighed, og gennem det sociale netværk omkring har mulighed for at spare med hinanden og bruge hinandens kompetencer. Hvorfor ikke aktivere vores viden og kompetencer? Mangler du viden, eller har du nogle ideer du gerne vil have udfordret inden for kommunikationsbranchen, så tøv ikke med at kontakte UNKGOM!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *