Podcasten går nye tider i møde

Af: Simone Jensine Høholt Larsen
Udviklingen taler sit tydelige sprog; vi vil selv bestemme, hvornår vi skal underholdes, og hvem der skal stå for det. Bloggerne kom først til fadet, sidenhen fik YouTube en revival, og nu melder de tunge drenge fra mediebilledet sig på banen og giver podcasts popularitet et ordentligt skub.

Podcasten går tilsyneladende nye tider i møde, og da der konstant popper nye podcasts op i Danmark, så finder du til sidst anbefalingerne på nogle af de mest lytte-værdige podcasts, der er på markedet lige nu.    

Podcasts er ikke i sig selv et nyheds-fænomen, men efter at have lyttet til Mads og Monopolet gennem en længere periode fik jeg, ligesom så mange andre, lyst til at undersøge, hvad denne verden ellers havde at byde på.

Jeg fandt spanske podcasts til at træne mit sprog, start-up podcasts til at puste til min iværksætterdrøm og mere faglige podcasts, der kunne gøre mig klogere på alt fra marketing til litteratur.

Gyldne tider forude

Blogmediet svømmer i reklame og sponsorater i en sådan grad, at læserne til tider er ved at stemple ud. Imens blogmediet snart kan fejre 10 års fødselsdag i Danmark, så er YouTube først netop hoppet med på samme bølge efter nogle år i skyggen.

Ligesom podcasts, så er YouTube heller ikke noget nyt medie, men der er sket en udvikling i den type videoer og kanaler, der er at finde på Youtube, der nu mere minder om egentlige tv-kanaler, ligesom at mediet sidste år fik sit eget awardshow. Imens YouTube især har fingrene i det yngre publikum, så rammer podcasten typisk et lidt mere modent segment.

Der begynder langsomt at dukke sponsoreret indhold op i podcast-land, men det er stadig forholdsvis uberørt territorium. Dette skyldes blandt andet den manglede mulighed for at måle virkningen af det sponsorerede materiale, da podcasten ikke har noget tilsvarende de berømte kliks, og teknikken bag podcasts afslører ikke engang, hvorvidt podcasten lyttes til ende.

Downloads er altså det eneste, der kan give et praj om podcastens popularitet, og det indebærer desværre ingen garanti for at podcasten rent faktisk også lyttes. Og jeg kan ikke være den eneste, der har mange episoder liggende på min telefon, som jeg aldrig når at få lyttet til. Med andre ord er det altså svært at måle, om sponsorerne får noget igen for de penge, de smider efter podcasterne.

Ikke desto mindre så teasede Morten Resen i sit podcast for nylig om, at der et community på vej for podcastere, lig BloggersDelight for bloggere og SplayDK for YouTubere, så måske går også podcasterne mere gyldne tider i møde.

De tunge drenge melder sig på banen

Podcasten har i den seneste tid fået selskab af nogle sværvægtere fra mediebilledet, hvilket også puster til ilden og skaber mere opmærksomhed omkring mediet.

Et af de seneste skud på den danske podcast-stamme er Anders Breinholt og Anders Lund Madsen, der i sin tid hittede med radioprogrammet ’De Sorte Spejdere’ og som nu vender tilbage i podcast-format som ’anders & anders’.

Tidligere på året sprang også, tidligere Go’ Morgen Danmark vært, Morten Resen, ud som podcaster, hvor han netop tager fat på, om det er muligt at tjene penge på at podcaste, samtidig med at opstarten af hans nye app-virksomhed følges på tæt hold.

Senest har også Berlingske i samarbejde med tv-værten Ane Cortzen meldt sig ind i kampen med en ny start-up podcast, men fortvivl ej, for podcasts er ikke kun for sværvægtere.

Hop med på podcast-bølgen

Podcast-mediet tilbyder uendelige muligheder, og intet emne er for småt. Tværtimod giver podcasts mulighed for at gå helt i detaljen, hvor radio som udgangspunkt bliver nødt til at ramme et lidt bredere publikum.

Med andre ord, så er det nu du skal hoppe med på podcast-bølgen, hvis du sidder med en podcaster i maven. Der er ingen begrænsninger for, hvad der kan podcastes om, og hvis man udforsker det internationale podcast-marked, vil man finde en bred vifte af emner.

Det kræver blot, at du anskaffer dig noget ordentligt udstyr til at optage med og finder et klart koncept for dine podcasts – og så er du klar til at entrere scenen og gøre dig selv til ekspert indenfor alt fra rejser i Asien til grøn energi til sociale medier.

Hvis du bare gerne vil lytte med, så er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvad du kan finde af allerede producerede podcasts. Tøv ikke med at udforske markedet af podcasts indenfor marketing, kommunikation og sociale medier – der er meget at lære, og så kan du bruge spildtiden i bussen på at blive en endnu bedre kommunikatør.
Herunder giver jeg mit bud på 5 lytte-værdige af slagsen.

5 danske podcasts, jeg lytter til

  1. anders & anders giver dig et smil på læben, mens de udfordrer definitionen af et studie – senest blev Flyvergrillen på Amager scene for de tos talestrøm. Der tales om alt og ingenting, og du sendes tilbage til tiden med ‘De Sorte Spejdere’.
  2. Morten Resen tager dig med på rejsen, imens han udvikler hans nye app-virksomhed. Han stiller alle de spørgsmål, man som spirende iværksætter ikke selv tør stille og tager dig med bag kulissen og taler åbent om alt fra økonomi til kontraktforhandling.
  3. Fries Before Guys giver dig følelsen af at tilbringe en eftermiddag med dine veninder. Her er der plads til både de lette og tunge emner, og de to nogle-og-tyve-årige værter sætter en ære i at bryde tabuer, når de berører alt fra døde marsvin til oplevelser med angst.
  4. Third Ear er en samling dokumentariske radionoveller. Det er en af de mest downloadede podcasts i Danmark og ikke uden grund. Historierne er gribende, tankevækkende og godt fortalt.
  5. Fup i Farvandet er en podcast om og af danske stand-upp’ere. Grin er garanteret, og stemningen er hyggelig.

Skribenten:

simone-nyt

Navn: Simone Jensine Høholt Larsen
Beskæftigelse: Studerer BSc in Business, Language & Culture ved CBS, men er på nuværende tidspunkt udvekslingsstuderende i Mexico.
Linkedin