Af: Caroline Kjærbye-Thygesen
Hvis du arbejder med PR, så laver du ikke andet end at spytte den ene pressemeddelelse ud efter den anden. Hvis du kan nikke genkendende til denne fordom, så håber jeg, at du vil læse videre – for PR er meget mere end en pressemeddelelse!
Mere præcist sagt, så er PR blevet mere end bare at sende pressemeddelelser ud. Med fremkomsten af de digitale og sociale medier er PR-medarbejderen blevet en sand blæksprutte og en uundværlig del af ethvert kommunikationsprojekt. Alligevel hersker der dog stadig fordomme om faget inden for reklame- og kommunikationsbranchen.
Hvad er PR for en størrelse?
I bund og grund handler PR om at øge et brands synlighed inden for den pågældende målgruppe samt varetage brandets eller virksomhedens omdømme. Tidligere var massemedierne som aviserne og TV de primære mål for PR-medarbejdernes arbejde.
Der blev flittigt sendt pressemeddelelser afsted og snakket med journalister. Kommunikationen fra medierne til forbrugerne var primært envejs, og det var svært at måle konkrete resultater af arbejdet.
Moderne PR er også digital
I dag ser mediebilledet helt anderledes ud, og PR-folk har med de digitale medier (især med fremkomsten af blogs og sociale medier) fået en helt unik mulighed for at ramme den specifikke målgruppe med et produkt eller brand. Inddragelse af digitale medier gør også, at der i dag i langt højere grad er tale om tovejskommunikation, hvor forbrugerne er mere end blot tavse modtagere.
I dag handler PR meget mere om at skabe dialog og interaktion men også værdi for forbrugeren. Det er ikke længere nok blot at tale om produktet eller brandet – der skal leveres indhold af høj kvalitet.
Moderne PR bevæger sig på tværs af forskellige medier både online og offline, og PR-folk skal i dag mestre dem alle.
Flere muligheder med sociale medier og blogs
Selvom mediebilledet har ændret sig så markant, så eksisterer den gamle holdning til PR dog stadig ude i branchen. Jeg har oplevet, at kampagner eller produktlanceringer tager udgangspunkt i, hvad der er en god pressehistorie – det er dog i dag ofte den helt forkerte tilgang.
Flere og flere bureauer begynder dog at få øjnene op for de muligheder, der findes i moderne PR. På reklame- og kommunikationsbureauet Revolt, hvor jeg har min daglige gang, oplever vi fx, at de kampagner, der fokuserer på sociale medier og blogs frem for (eller evt. kombineret med) den traditionelle pressemeddelelse faktisk ofte er dem, der fungerer bedst i praksis.
PR-folk har et ret godt bullshit-filter
Det samme gør sig gældende for Kristina Rasmussen, der arbejder som rådgiver hos kommunikations- og reklamebureauet Advice. Hun har gennem sine 6 år i branchen siddet med mange forskellige PR-opgaver og mener også, at det er vigtigt at få brudt nogle af de forældede fordomme, der eksisterer om PR i dag:
“PR er blevet meget mere end en pressemeddelelse – det kan også være et fedt event eller en social media strategi. Det, vi PR-folk kan, er, at vi er eksperter i historiefortælling, og så har vi et ret godt bullshit-filter, når det kommer til, hvorvidt en idé eller kampagne vil kunne fungere hos danskerne og journalisterne i praksis”.
Den gode PR-kampagne inddrager alle medier
Kristina Rasmussen ved, hvad der fungerer i dag. Hun har bl.a. været med til at lave social media kampagnen #donateashh for patientforeningen HS, der har til formål at bryde tabuet om hudsygdommen.
Ved hjælp af influencers som Christiane Schaumburg Müller og Jeanette Ottesen blev der startet en viral kampagne på de sociale medier samt på patientforeningen HS’ egen hjemmeside. Derudover blev den hurtigt opfanget af de traditionelle medier med bl.a. interviews i Go’ Morgen Danmark.
“Vi skal give PR-folk noget mere credit”
Kampagnen viser netop, hvad PR-folk er eksperter i. Vi har en stor kanalforståelse og er gode til at bringe dem alle i spil på én gang. En kampagne, der starter på ét medium, kan hurtigt opfanges af et andet og skabe stor opmærksomhed. Pressemeddelelsen er absolut ikke død, men den er blevet en del af noget større.
Denne ekspertise som PR-folk sidder med, skal vi i reklame- og kommunikationsbranchen ifølge Kristina Rasmussen blive langt bedre til at gøre brug af:
“Jeg mener, at vi skal give PR-folk noget mere credit. PR er en mærkelig fidus, man ofte først får ind over til sidst ala ‘kan du ikke lige skrive en pressemeddelelse?’. Men I den gode kampagne er PR-medarbejderen med fra starten af”.
Om skribenten
Navn: Caroline Kjærbye-Thygesen
Beskrivelse: Studerer Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet med fokus på tværmedial kommunikation og marketing. Arbejder med PR og kommunikation på reklamebureauet Revolt.