Prototyper – en begynderguide

Af: Nina Skovsted

Skal knappen være grøn eller rød, behøver teksten at give mening, og hvad nu hvis produktet ikke ser færdigt ud? Overvejelser, som normalt tages alvorligt, reduceres til petitesser ved prototyping. En disciplin som er vigtig at kende, hvis man som kommunikatør ønsker at mindske afstanden til designere og udviklere. Så omfavn legen, og pak flueknepperiet væk for en stund.

Hvad er en prototype?

At ”prototype” er fasen, hvor et koncept bliver virkeligt. Derfor kræver det både kreativitet, en praktisk sans, rationalitet og intuition. Prototyper er som regel udviklet af designere og programmører, men alle kan lege med.

En prototype er en hurtigt og ufærdig udgave af en idé. Det kan være alt fra en løs skitse, en app du kun kan interagere lidt med, til et detaljeret og næsten færdigt produkt.

Hvorfor bruge prototyper?

  • Prototyper gør det muligt at lave usability testing, der hjælper designere og udviklere med at identificere problemer med brugervenligheden, inden et produkt kommer på markedet, eller et koncept bliver implementeret.

  • De kan også bruges til at observere, hvordan brugerne interagerer med produktet eller konceptet.

  • Prototyper hjælper med at identificere, hvordan brugeren skal interagere. Skal det være via knapper, berøring, stemme eller andet?

  • Prototyper giver mulighed for hurtig feedback.

  • De koster ikke ret meget at lave. Så det gør ikke noget at fejle.

Hvornår bruges prototyper?

Prototyper bruges inden for en lang række designdiscipliner, bl.a. inden for konceptudvikling, produktdesign, servicedesign og interaktionsdesign.

Med en prototype gør designere og udviklere sig forestillinger om, hvordan mulige fremtidsscenarier kan se ud. Samtidig sporer de sig også ind på, hvordan de kan frembringe en bestemt følelse eller oplevelse i brugeren gennem interaktionen. Vel at mærke uden at bruge en masse penge.

Ligesom mennesker er ingen prototyper perfekte. I markeder, der bevæger sig hurtigt, som f.eks. med teknologi, er det vigtigt at teste hurtigt i designprocessen. Derfor er prototyper tit lavet i papir, hurtigt udviklet software eller lignende.

 Sådan kan du bygge din egen prototype

1) Afgræns din prototype

Find ud af, hvad du vil bygge. Hvor avanceret skal det være? Hvad er dine evner? Og har du nogle, som evt. kan hjælpe dig med de ting, du ikke kan (eksempelvis kodning eller Photoshop)?

2) Forestil dig scenarier

Inden du starter, er det væsentligt at kunne svare på tre spørgsmål:

  • Hvorfor skal brugeren beskæftige sig med dit produkt/koncept?

  • Hvad kan brugeren gøre med produktet/konceptet?

  • Hvordan skal brugeren opføre sig i interaktionen med materialet (helt konkret, fysisk og sansende)?

3) Fire måder at kombinere detaljer og funktionalitet

1. Lidt visuelt + lidt funktionalitet

Prototyper i papir er hurtige og lette, men har ikke meget funktionalitet. Derfor kræver de en god forestillingsevne. Til gengæld kan du smide lige så mange forsøg i skraldespanden, som du vil. For du kan nemt lave en ny.

Det kan du bruge: Det kræver kun papir og en blyant, men et godt online værktøj er ”Prototyping on paper – POP”, som gør dine skitser interaktive.

2. Lidt visuelt + mere funktionalitet

Kode som JavaScript og HTML kan bruges til at fokusere på interaktivitet og er godt til at teste brugervenlighed. At bruge ekstra kræfter på det visuelle kan nemt blive spild af tid, hvis interaktionen alligevel ikke giver mening.

Det kan du bruge: Et oplagt værktøj er Arduino, som er en mikro-computer, specielt lavet til at bygge prototyper. Der findes et hav af eksempler og guides på nettet, fordi platformen er open source. Det kræver dog en anelse forståelse for JavaScript, men forsimplet sagt, så er det bare et sprog som kan læres ligesom tysk.

3. Mere visuelt + lidt funktionalitet

Denne her form for prototype fungerer godt til at tage visuelle beslutninger og overbevise kollegaer og venner. Samtidig er den let at lave.

Det kan du bruge: Du kan bygge produktet i skum, træ, tekstil eller andre materialer. Ligeledes kan du tilføje flotte billeder, ikoner, knapper eller lignende til din prototype for at øge brugervenligheden. Funktionalitet kan skabes via en interaktiv PDF eller hurtige templates i WordPress. Her er et eksempel på, hvordan en scanner kan bygges uden brug af software. Tankegangen er fake it til you make it.

4. Mere visuelt + mere funktionalitet

Denne her form for prototype er så tæt på det færdige produkt eller koncept, som vi kan komme. Prototypen her er også kendt som beta-versioner eller MVP (Minimal Viable Product) for at indsamle feedback og teste brugervenligheden.

Det kan du bruge: Vil du udvikle en website eller app kan lette værktøjer som WordPress eller Squarespace være brugbare. Her holder designere og udviklere dig i hånden hele vejen. Samtidig er begge værktøjer responsive og er derfor tilpassede til mobil og tablets.

Et andet fantastisk værktøj er Marvel, fordi det kan tilføje interaktioner, overgange og er nemt at indsamle feedback med.

Nu er der vist ikke mere at sige end: Klar, parat, prototype!

Photo Credit: MF211: Figure 6.15 by Rosenfeld Media is licensed under Creative Commons 2.0

Om skribenten

 

 

 

 

 

Navn: Nina Skovsted

Beskrivelse: Studerer Digital Design og Kommunikation (Cand.it) IT-universitet med fokus på interaktions- og servicedesign. Blogger på www.hvadskulledetvære.dk
Søger pt. studiejob.

LinkedIn: dk.linkedin.com/in/ninaskovsted
Twitter: https://twitter.com/nskovsted