Af Julie Junker Andersen
”70 pct. af befolkningen mellem 16-89 år er på Facebook”. Sådan skrev Danmarks Statistik i 2018. For tiden, mens vi har skruet ned for vores fysiske sociale netværk, bruger vi danskere da også endnu mere tid på sociale medier som netop Facebook.
Facebook kan altså være en rigtig god platform for virksomheder, der ønsker at promovere sig over for danskerne.
Derfor løfter det heller ikke mange øjenbryn, at de fleste danske virksomheder let kan søges frem på Facebook.
Din virksomhed eller din arbejdsplads har nemlig for længst taget beslutningen om at være med i kampen om danskernes Facebook-opmærksomhed. Og der er i den grad kamp om opmærksomheden.
Vil du blive klogere på, hvordan du vinder den? Så læs endelig videre.
7 råd til at naile teksten til dit Facebook-opslag
Facebook er fyldt med alverdens indhold, og når du så skal konkurrere mod søde hundehvalpe-videoer og grinende babyer, ja, så skal der altså spilles med musklerne for at følge med.
Først skal du selvfølgelig have idéen til opslaget, og dit medfølgende billede eller video på plads.
Nu sidder du klar med både idé og visuals til at oprette opslaget i Facebooks kreatørstudie. Men du mangler stadig den fængende tekst, der skal trylle like efter like frem og understøtte den fede video-fortælling, du har lavet.
Men hvordan skriver man så egentlig en god Facebook-tekst, der indfanger og sætter prikken over det visuelle indhold?
Her kommer 7 råd, du kan benytte til at skrive gode tekster til dit Facebook-opslag
1. Hvad vil du med dit opslag?
Vil du sælge? Eller måske dele viden? Promovere? Informere? Aktivere? Underholde?
Som med alt andet kommunikation, er det væsentligt at vide hvad formålet med kommunikationen er, samt hvem der er din modtager af dit budskab. Husk at holde det til ét budskab pr. opslag. Hav også kun ét link pr. opslag og undgå at forvirre din modtager.
2. Skriv det så kort som muligt…. og så lige lidt kortere endnu
Vi er blevet en flok skimmere. Ganske enkelt. Når vi læser artikler, er det tit de vigtige informationer og overskrifterne, vi søger at finde så hurtigt som muligt. De fleste bruger kort tid på hvert opslag. Derfor er lange romaner oftest ikke optimale på sociale medier. Alternativt kan du tilføje links til yderligere indhold.
3. Enter, enter, enter
Du har skrevet din tekst så kort som muligt, men den fylder stadig mere end 8 sætninger – hvad nu? Bryd din tekst op. Gør din tekst læsevenlig med afsnit. Tekster, der er blevet fodret med ’enter’-knappen et par gange, er som regel mere indbydende og læsevenlige.
4. Undgå laaaaaaaange sætninger
Du har formået at korte din tekst ned fra 8 sætninger til bare 2 sætninger. Imponerende, hvis altså de to sætninger, du fik bikset sammen, ikke var fyldt med indskudte sætninger og komma efter komma, ligesom denne her snøvlede, lange sætning. Det sætter læseren på en unødvendig prøve. Undskyld.
5. Fang læserens opmærksomhed med aktivt og personligt sprog
Den første linje er den vigtigste. Det er her du har chancen for at fange din læsers opmærksomhed. Brug eksempelvis nyhedstrekanten til at skrive teksten.Tal direkte til modtageren og vær aktiv (frem for passiv) i dit sprog. Din modtager vil højst sandsynlig også foretrække et klart og tydeligt sprog uden tårnhøje lix-tal, der forvirrer mere end det gavner.
6. Engagér din modtager
Det er godt at interagere med sin modtager/målgruppe. Derfor kan du med fordel engagere din modtager med spørgsmål eller på anden vis skabe interaktion. Rækkevidden på indholdet bliver bredere, når det likes, kommenteres, deles og reageres på.Kan dit opslag få følelserne frem hos din modtager? Find en vinkel, der fremkalder følelserne. Vil du fortælle, at ”folkeskolen åbner igen” eller at ”Anna på 7 år jublede, da hun fik nyheden om, at hun endelig kan lege med sine klassekammerater i skolen”?
Måske er det humor, der kan fange din modtagers opmærksomhed.
Du kan læse mere om, hvordan du kan engagere din målgruppe i denne artikel om Content marketing
https://ungkom.dk/content-marketing-skab-vaerdi-din-modtager/
7. Vær konsekvent med tone-of-voice
Du kender udtrykket: ”It’s not what you say, it’s how you say it”. Det gælder også her.
Den måde du skriver teksten på, vil repræsentere virksomheden. Her kan du bruge tone-of-voice til at ”holde” tonen.Tone-of-voice handler om at skabe og bruge virksomhedens personlige stemme.Skal virksomheden eksempelvis udtrykke sig på en humoristisk måde eller på en formel måde? Hvilke ord kan du beskrive virksomheden med, og hvordan skal dit sprog udvise disse karakteristiske træk? Tænk over hvordan modtageren skal opleve virksomheden.
Fedt, at du læste med så langt. Jeg håber, at du er blevet klogere på, hvordan du nailer dine Facebook-tekster fremadrettet. Måske du endda selv kan føje et tip eller to til listen med gode råd? Hvis ja, så skriv meget gerne dit input i kommentarfeltet, så vi kan videndele og blive endnu klogere på Facebook sammen.
…Og hvis 7 råd ikke var nok, så får du som tak fordi du læste med, et par ekstra bonustips med på vejen.
Bonustip 1: Husker du tekster på dine videoer?
De fleste ser videoer uden lyd. Det betyder, at du har bedre chancer for at fange din modtager ved at tilføje undertekster på din video. Derudover er det en god idé at holde din video så kort som muligt.
Bonustip 2: Lær af de andre sociale medier
På Twitter har du et begrænset antal tegn at lege rundt med. Det styrker evnen til at fatte sig i korthed. Tik Tok er fyldt med videoer, videoer og atter videoer – og meget sjældent tekst. Det er en god mulighed for at implementere visuel storytelling og at bruge det i praksis.
På Instagram kan du via story-funktionen lave en meningsmåling, og få dine følgere til at stille eller besvare spørgsmål. Her er den gode afsender-modtager-relation i fokus, når du engagerer dine følgere.
Skribent: Julie Andersen
Beskæftigelse: Studerer International virksomhedskommunikation og engelsk