6 råd der toptuner din LinkedIn-profil

Har du en profil på LinkedIn, og kunne du bruge nogle tips til, hvordan du får en stærk profil? Lykke Fehmerling, der er chefkonsulent hos Djøf, deler her sine bedste råd til, hvordan du får det største udbytte af din LinkedIn-profil.

Af Jackieline Panduro Axelsen

Du har måske hørt det før – hvis ikke du er på LinkedIn, så skal du overveje at komme det, og hvis du har en profil, så skal du bruge den aktivt. Ifølge Lykke Fehmerling er der god grund til at være på LinkedIn, da det er verdens største netværk, og da der alene i Danmark er over to millioner brugere, ja, næsten hele den danske arbejdsstyrke er på LinkedIn, som hun beskriver som både en karrieredatabase og et udstillingsvindue.

»Med LinkedIn kan du finde inspiration til udvikling af din karriere, finde dit næste job samt viden, der gør dig i stand til at skrive en knivskarp ansøgning. Og du kan anskueliggøre, hvad du kan skabe af værdi for andre, med hvad du har af uddannelse, erfaring og kompetencer,« fortæller Lykke Fehmerling. Men hvad skal der til for at få en stærk profil, og hvad er i det hele taget en stærk profil på LinkedIn? Det guider Lykke Fehmerling dig til her.

Afspejler erfaringer og kompetencer

En stærk profil på LinkedIn er ifølge Lykke Fehmerling en profil, der afspejler dine erfaringer og kompetencer, og det du er i stand til at skabe med afsæt i det. Og så er den gode profil ikke mindst personlig.

»Der er rigtig mange, der tænker, at profilen skal være helt vildt tør og korrekt, da hele arbejdsmarkedet er til stede og har mulighed for at tjekke dig ud,« fortæller Lykke Fehmerling og uddyber, at det er en misforståelse, da profilen skal skabe nysgerrighed og give folk lyst til at møde dig i den virkelige verden og som kollega.

Seks tips til en stærk profil

Ifølge Lykke Fehmerling er der seks områder, du kan fokusere på, når du skal skabe den stærke profil, der giver omverden lyst til at møde dig i virkeligheden:

1) Hvad er dit formål, og hvad står du for?

Lykke Fehmerlings første og allervigtigste råd er, at du spørger dig selv, hvad dit formål er med at være på LinkedIn. Er det eksempelvis at finde et nyt job? At gøre det godt i det job, du er i? Eller vil du være selvstændig? Når du har formuleret, hvad dit formål er, skal du spørge dig selv, hvad du står for. Det vil sige, hvad du er dygtig til fagligt, og hvordan du arbejder.

»Det kan være rigtig svært finde ud af og få formuleret, men det er næsten umuligt at skabe en god profil, hvis ikke du har styr på dit formål, og hvad du står for,« siger Lykke Fehmerling.  

2) Profilbilledet er supervigtigt

Profiler med et profilbillede bliver ifølge Lykke Fehmerling set 20 gange mere end profiler uden et billede, derfor bør du have et billede på din profil. Når du vælger et billede skal du gå langt uden om Instagram-lignende billeder, hvor du har hovedet tiltet på skrå, anvender filtre og andre forskønnende elementer. LinkedIn-billedet skal ifølge Lykke Fehmerling først og fremmest være i farver, det skal ligne dig rigtig godt, og så skal du smile og have øjenkontakt. Ifølge Lykke Fehmerling skal det være sådan et billede, der giver folk lyst til at spise en frokost med dig i kantinen.

3) Udnyt coverbilledet

På LinkedIn er der ligesom på Facebook og Twitter mulighed for at have et coverbillede, men ifølge Lykke Fehmerling er det de færreste, der bruger det på LinkedIn. En ting hun tror det kan skyldes er, at folk ikke helt ved hvilket slags billede, man kan bruge. Her kan det ifølge hende fungere, hvis du bruger et billede, der afspejler den måde du arbejder på eller viser dig i en arbejdssituation. Du kan også bruge coverbilledet til at brande din arbejdsplads, hvis du er i arbejde eller dit eget brand, hvis du eksempelvis er selvstændig.

4) Lav en overskrift, der skaber nysgerrighed

»Du har 120 tegn til at lave en overskrift, så brug dem begavet. Der er ikke nogle regler, når det kommer til overskriften, men den skal akkurat som overskriften i en avisartikel give folk lyst til at klikke ind på din profil for at vide mere om dig,« siger Lykke Fehmerling. Selvom der ikke er nogle regler, er Lykke Fehmerlings råd, at du enten bruger overskriften til at sætte ord på den værdi, du kan skabe, beskrive de roller du kan træde ind i eller hvilken faglighed, du har qua dit studie og hvilke kompetencer, du har oparbejdet.

5) Præsentér dig selv kort og personligt i resuméet

Resuméet findes lige under overskriften og profilbilledet samt informationerne om, hvor du har læst etc. Her har du 2000 tegn at gøre godt med. Ifølge Lykke Fehmerling skal du her præsentere dig selv kort og personligt, som hvis du stod overfor en person, du ikke kender.

»Du skal omtale dig selv i 1. person. Det fungerer rigtig fint, hvis du beskriver, hvad du kan hjælpe med og hvordan,« fortæller Lykke Fehmerling og uddyber, at resuméet er fremadrettet. Det vil sige, hvad du er i stand til på baggrund af det, du har læst og de studiejobs, du har haft indtil videre.

6) Uddannelse og erhvervserfaring ”Show it, don’t tell it”

Når du beskriver, hvad du har af uddannelse og erhvervserfaring, gælder der de samme regler som i resuméet, det vil sige, at du skal skrive i 1. person. Derudover fremhæver Lykke Fehmerling, at du ved erfaringer skal beskrive de ansvarsområder, du har haft og de konkrete resultater, du har opnået. Det samme gør sig faktisk gældende ved uddannelse, hvor du ifølge Lykke Fehmerling skal beskrive, hvilke fag du har haft og hvad du eventuelt har opnået, hvis du har opnået noget særligt.

»Du kan både ved erhvervserfaring og studie uploade nogle eksempler på det, du har lavet. Det kan eksempelvis være uddrag af dit speciale, eller hvis du har lavet nogle projekter, der kan bruges af andre, eller hvis de illustrerer din faglighed ’show it, don’t tell it’,« fortæller Lykke Fehmerling og tilføjer, at hvis du har noget frivilligt arbejde, som er meget relevant, så er det en god idé at sætte det under ’Erfaring’ frem for ’Erfaring med frivilligt arbejde’, da det her vil ryge nederst på din profil. Hun påpeger dog, at du så skal gøre det eksplicit, at der er tale om frivilligt arbejde.

Vil du gerne vide mere om, hvordan du får en stærk profil på LinkedIn, er der hjælp at hente i denne guide. Her kan du blandt andet også finde inspiration til, hvordan du bruger LinkedIn til at søge job eller booste din karriere.

Om skribenten:

Navn: Jackieline Panduro Axelsen
Beskæftigelse:
Færdiguddannet i Analytisk Journalistik (cand.public.) og søger nu drømmejobbet inden for kommunikation og journalistik.

LinkedIn.