Af Simone Jensine Høholt Larsen
Antallet af artikler om SKAM er endeløse, og man behøver ikke være ekspert for at konkludere, at Danmark er blevet ramt af en vaskeægte SKAM-feber, eller SKAM-bidt som Facebook fansiden, der går under navnet Kosegruppa DK, ville kalde det.
Endnu en sæson af SKAM er blevet afsluttet, og alt imens de norske gloser langsomt sniger sig ud af det danske sprog igen, og trøjen printet med Drittsekk puttes tilbage i skabet (kun indtil næste sæson selvfølgelig) – så står vi tilbage med et vigtigt spørgsmål: Hvad kan vi ellers lære af SKAM?
For udover at gymnasielærerne klapper i hænderne over en genopstået fælles nordisk sprogforståelse, og at serien spiser tabubelagte emner til morgenmad, så viser den også en helt ny måde at lave tv på. SKAM er tv og digitalt univers i en smuk sammensmeltning, og et bud på hvilken vej tv bliver nødt til at gå fremover, hvis de vil holde fast i den unge seer.
Konstante opdateringer
Det digitale SKAM-univers fik for alvor vinger under 3. sæson, og endnu flere hoppede med på vognen og fulgte Isak og Even (sammen kendt som Evak) i realtid. Det var også under denne sæson, at Kosegruppa DK blev dannet på Facebook, som i skrivende stund har over 33.000 medlemmer. Kvinden bag serien, Julie Andem, har altså lavet en genistreg på mere end én måde. Selve fortællingen er nærmest analyseret til døde, og hvis du stadig ikke har fået nok, så kig forbi denne samling af links over SKAM. Men serien kommer også med et helt nyt bud på, hvordan tv igen skal indfange de unge mennesker. Der skal tænkes ud af boksen, hvis tv skal kunne give den samme daglige stimulans, som SKAM har vist det muligt, og som de unge er vant til fra andre medier.
Sociale medier er blevet et grundvilkår
Karaktererne fra SKAM er næsten alle at finde på Instagram, og de bliver derfor seernes fiktive veninder og venner – præcis som vi er vant til det med fx youtubere og bloggere. Karaktererne kommer helt tæt på deres publikum, og det dokumentar-lignende format holder de unge seere til ilden. Kort sagt, de når ikke at “glemme” SKAM igen, imens de venter på næste fredags afsnit.
Vi tror på SKAM. Vi føler, det er virkelighed, og at Even og Isak virkelig trisser rundt i Oslo med sommerfugle i maven. Vi æder historien råt, fordi vi får den serveret gennem kanaler, som vi er vant til at møde virkelige personer igennem. Ligesom at der inddrages danske referencer i serien, hvilket Kosegruppa DK ikke er sene til at opdage og værdsætte.
Folkene bag serien har altså skabt et online univers, hvor der løbende opdateres med sms-beskeder og Instagram-opslag, samtidig med at brudstykker af fredagens afsnit lægges op på det tidspunkt, hvor scenen skulle forestille at udspille sig. Det hele samles i et afsnit fredag-aften, så den “gammeldags” seer kan stadig tune ind hver fredag uden at være gået glip af essentielle ting. Dog er sms’er og Instagram-opslag forbeholdt dem, der følger med i realtid på skam.p3.no, hvilket i sig selv også bliver et incitament for at holde sig opdateret – man skulle jo nødig gå glip af noget.
Unge gider ikke se tv – eller gør de?
Anders Lund Madsen tweetede for nylig et udklip fra DR Medieforsknings (endnu ikke offentliggjorte) årsrapport, der kan konkludere, at de danske 15-29-årige i 2016 har sænket deres tv-forbrug med over en fjerdedel. En konklusion der ikke er overraskende, taget de seneste års udvikling i betragtning.
Alt imens det ser sort ud for dansk tv, så brager SKAM frem som den mest populære norske tv-serie nogensinde. Det er i den sammenhæng meget relevant at skæve til streamingtal, som dog stadig ikke rigtig tæller med som “ægte” seertal i tv-branchens bog. Et udmærket eksempel herpå er lukningen af satire-serien “Ditte & Louise” på DR, som ellers præsterede flotte streamingtal.
SKAM har altså formået at skabe et utroligt reelt billede af den norske, og i høj grad også skandinaviske, ungdom, som den er i dag, uden at lægge fingre imellem, samtidig med at der er blevet skabt et univers, hvor seeren kan søge hen, når SKAM ikke ruller over skærmen.
TV skal tænke ud af boksen
SKAM kan altså meget vel agere inspiration til, hvordan tv til unge skal produceres fremover, men det er ikke nok blot at kopiere SKAMs model. Det vil kræve meget at følge med udviklingen i den digitale verden, og der skal ikke meget til, før de unge keder sig og søger nye kanaler til underholdning. Mulighederne for de unge er uendelige, så fastholdelse af seeren er nødvendig for, at tv skal leve videre med den nye generation.
Og der er SKAM det første ærlige bud på en konkurrent til internettets alternativer, som jeg har set.
Udover at have fået den unge seere op af stolen, så har SKAM også fået den lidt ældre seer til med nostalgi at kigge tilbage på deres første knuste hjerte og den klassiske teenage-fumlen, som de fleste kan kende sig selv i. På den måde rammer SKAM også lige ned i, hvad public service-tv skal kunne i dag, hvor de store tv-satsninger sjældent rammer så bredt som SKAM har formået.
SKAM varmer op til endnu en tur
At SKAM er en fantastisk fortælling og virkelig formår at ramme hovedet på sømmet i forhold til tidens ungdom, hvor replikkerne ikke føles som varme kartofler i munden på skuespillerne, er et interessant aspekt ved SKAM og også det, der bliver rost mest. Hvorimod formatet for serien, får knap så meget opmærksomhed og ros – til trods for at netop denne form er en af hovedårsagerne til, at serien er blevet så hypet.
En ting er, at seeren også får lyst til at være en homoseksuel 17-årig dreng, der bor i Oslo.
Der er SKAM ikke den første serie, der har fået dets publikum til at føle sig draget af en bestemt karakter og dennes liv. Noget andet er, at Isak er blevet seerens bedste ven, og at det for mange tog dem tid efter sæsonafslutningen igen at vænne sig af med at tjekke, om han havde sendt nogle sms’er for nylig eller slået noget op på Instagram.
Imens SKAM er i dvale i Norden, så ventes der i spænding på, om de formår at holde dampen i næste sæson. Ligeså meget vi lå og bed i gulvtæppet over, at William blev skrevet ud af serien, ligeså irriterede blev vi da Noora dukkede op og ødelagde Evaks første kys. Så mon ikke, at Andem endnu engang får SKAM-fansene til at hoppe med på en ordentlig følelsesmæssig rutschetur? Det tror jeg nok!
Skribenten:
Navn: Simone Jensine Høholt Larsen
Beskæftigelse: Studerer BSc in Business, Language & Culture ved CBS, men er på nuværende tidspunkt udvekslingsstuderende i Mexico.
Linkedin