Af Emilie Malling.
Mere end 1 milliard brugere går hver måned på YouTube for at se videoklip. Selvom den største brugerflade ligger blandt de 10-20 årige, er der også 30-40 årige, som er storforbrugere af YouTube. Udover, at mediet er det fjerde største website i verden, er det også den næststørste søgemaskine på verdensplan. Dette gør i sig selv YouTube til en oplagt platform, når det kommer til at markedsføre sin virksomhed gennem et alsidigt content.
Reklame på YouTube er stadig forholdsvis nyt, men der ligger et kæmpe potentiale her for rigtig mange virksomheder. Jeg vil derfor forsøge at sætte fokus på nogle af de mange muligheder, der er inden for online markedsføring via YouTube.
Man kan som udgangspunkt benytte YouTube på følgende måder
- Annoncering via Googles displaynetværk – som sættes op gennem målrettede annoncer i Google Adwords.
- Ved at lave videoer på din egen kanal, der giver værdi til netop den målgruppe du ønsker at ramme.
- Eller ved at markedsføre din virksomhed, brand eller produkt gennem sponsoraftaler.
Ud med tv-reklamer – ind med YouTube klip
Det fede ved at bruge YouTube er, at du får mulighed for at ramme den målgruppe, du ønsker at henvende dig til. De traditionelle tv-reklamer, som hænger de fleste danskere langt ud af halsen, bliver vist til en bred skare. På YouTube har man derimod mulighed for, at vise sit indhold til den, som rent faktisk har en interesse i at se det.
YouTube for begyndere
Slår du, ”sådan markedsfører jeg min virksomhed via YouTube” op på Google, kommer der tonsvis af tilbud fra virksomheder, som vil sammensætte din YouTube markedsføring for dig. Mener du dog ikke, at dit brand er stærkt nok eller er tiden ikke til, at lave videoklip – så fortvivl ikke.
Her er et godt trick
Det koster ikke noget at have sin egen YouTube kanal, men et smart trick, som virksomheder bør benytte sig noget oftere af, er sponsoraftaler. Som sponsor har du mulighed for, at bruge de populære YouTuberes netværk til din fordel. Det vil sige, at du betaler andre med mange følgere, til at promovere dit brand eller dit produkt.
Jeg arbejder selv i projektafdelingen på et reklamebureau, hvor jeg fornyligt fik til opgave, at finde populære YouTube’ere til vores kommende DSB-Ung kampagne. Her er målgruppen rettet mod unge i alderen 16-25 år. Mange af de YouTube’ere jeg researchede på, i den givende aldersgruppe, har flere abonnenter end mange af de største danske magasiner. Det siger igen lidt om, hvor gode muligheder du som virksomhed har på YouTube.
Find din niche og match dit indhold
Hvordan ser din målgruppe ud? Hvordan kommer du bedst muligt i kontakt med dem, og hvordan får du loyale seere? – eller subscribers, som det på YouTube-sprog så fint hedder. Gennem YouTube har du mulighed for, at målrette din markedsføring mod helt specifikke parametre, såsom køn, alder, interesseområder og geografisk placering.
3 simple guidelines til markedsføring via egen YouTube kanal
Rule no. 1
Først og fremmest handler det om at producere interessant indhold, som skaber merværdi for din målgruppe, og fastholder deres interesse.
Rule no. 2
Sørg for, at det er så relevant, at de gider at bruge tid på at se hele klippet igennem. Som hovedregel skal klippet indeholde 3-4 minutters varighed.
Rule no. 3
Upload dine videoer direkte til Facebook, så den der følger dig kan se dem, like dem, kommentere dem og ikke mindst dele dem.
Hvad end du ønsker at opnå, sponsormuligheder, reklamer, kampagner – så er og bliver YouTube den største spiller på markedet når det gælder streaming på nettet. YouTube kan derfor være en fantastisk mulighed for at brande din virksomhed eller promovere et produkt på.
Held og lykke!
Om skribenten
Navn: Emilie Malling
Beskrivelse: Studerer International Virksomhedskommunikation og Engelsk, på Syddansk Universitet. Arbejder som studentermedhjælper på reklamebureauet Yellow Advertising A/S, og som frivillig skribent for UNGKOM redaktionen.
LinkedIn