Sådan tackler du tiden som arbejdsløs

Cecilie Poulsen er kommunikatør fra Danmarks Medie- & Journalisthøjskole. Hun har tidligere arbejdet med Folkesundhed i Aarhus.

 

 

Tiden som arbejdsløs går op og ned. Den ene dag er du topmotiveret, den næste dag orker du knap nok at slå computeren op og tjekke LinkedIn og Jobindex for 117 gang. Sådan oplevede jeg i hvert fald den første tid som arbejdssøgende.

Dag 1: Dagens to do: Find ud af, hvordan det der dagpenge- og a-kasse-system fungerer, og lav en unik version af Jeg-er-arbejdsløs-hjælp-mig-netværk!-opslaget på LinkedIn.

Dag 3: Første ansøgning som arbejdsløs hermed sendt afsted men hvordan søren beskriver jeg mine kompetencer og alt det, jeg kan, uden det bliver for meget af det gode?

Dag 7: Mail fra a-kassen “Du har glemt at udfylde X, Y, Z, Æ, Ø og Å”. Tungen skal altså holdes lige i munden!

Dag 15: Så for søren! Jobbet kom i hus! LinkedIn virker sgu! Kontrakten skal bare lige skrives under. Det skal fejres!

Dag 18: …. eller det gjorde det så ikke. Kan de godt ændre mening 13 timer før kontrakten skal underskrives? Åbenbart. Arbejdsmarkedet kan være barskt, vil jeg mene.

Dag 22: Luften er gået lidt af ballonen. Hvis bare min motivation var halvt så udbredt i min krop, som coronavirussen er i verden. Jeg skriver en ny ansøgning i morgen…

Kan du genkende rutsjebanen?

Men hvordan skal du gribe tiden som jobsøgende an for at undgå kedsomhed, lav motivation og følelsen af uduelighed? Jeg har samlet et par gode råd herunder.

 

Hav en hverdag ligesom alle andre

Vi er alle forskellige – gudskelov for det. Men en erfaring, jeg har gjort mig, er, at det er rart at holde fast i en normal hverdag. Stå op om morgenen, gå i bad, brug dagen på at researche og sende ansøgninger, og hold så fri, når det arbejdende folk holder fri – også i weekenderne. Det er en kæmpe omvæltning at gå fra at have noget at stå op til hver dag til pludselig at kunne sove lige så længe, som du har lyst til. Derfor var det for mig vigtigt at holde fast i den rutine, jeg kendte.

For at få en hverdagslignende dagligdag vil jeg anbefale dig at lave deadlines på samme måde som du havde i din studietid og/eller i dit tidligere job. Det er selvfølgelig forskelligt, hvor strukturerede vi er, men med deadlines ved du, at du får tingene gjort, og hvad du skal fylde dagene med. Jeg laver en to-do liste for hver uge. Den kan bl.a. indeholde “søg job hos X”, “rydde op i klædeskab” og “bliv klogere på Facebook Business Suits”. På den måde er det tydeligt for mig selv, at jeg rent faktisk har lavet noget i løbet af ugen. 

 

Undgå kilometervis af kedsomhed og en mistet motivation

Åh den kedsomhed! Den var jeg nervøs for, inden min tid som arbejdsløs begyndte. Men i virkeligheden er spørgsmålet, om du kan nå det? Altså at kede dig.
Hvis du fylder din hverdag med relevante webinarer, spændende litteratur og udfordrer din ansøgning fra gang til gang, vil jeg vove at påstå, at du ikke kan nå at kede dig. Det tager tid at dykke ned i den enkelte virksomhed, finde områder i ansøgningen, du kan udfordre og variere fra gang til gang. Så drop standardansøgningen, og form den i stedet som en pressemeddelelse, et nyhedsbrev eller klip en video, hvis lige netop det format, passer til stillingen. På den måde udfordrer du dig selv, genopdager de forskellige genrer og får tiden til at gå. I sidste ende er du selv herre over, om tiden som arbejdsløs bliver kedelig.

Det er dog ikke ensbetydende med, at motivationen ikke kan tage et ordentligt dyk fra tid til anden. Livet i arbejdsløshedens vildmark går op og ned. Derfor er det vigtigt at huske på, at de to ansøgninger, a-kassen vil have dig til at sende om ugen, ikke er en lektie, men for din egen skyld du vil jo i virkeligheden gerne lande et job.

Derudover vil jeg anbefale at dele processen med andre, så du bliver holdt oppe på jobsøgningsprocessen og samtidig kan tale om, hvordan du har det. Men vigtigst af alt prøv at nyd, at du lige nu har ordentlig tid til at finde ud af, hvor du egentlig gerne vil hen med din karriere.

 

Gode råd til selve jobsøgningen

Der findes et væld af gode råd til, hvordan du skal gebærde dig, når du er jobsøgende, og det kan godt føles lidt overvældende. Derfor er mit allerførste og vigtigste råd at sortere fra. Du kan ikke efterleve alle tips, og det er heller ikke meningen. Derfor SKAL du heller ikke lytte til de råd, jeg her kommer med. Kun dem, som giver mening for dig.

  1. Test dine ansøgninger af – hvad virker (ikke)?

    Prøv en vild click bait-overskrift af, tegn din ansøgning, eller gør noget helt syvende, som skubber til grænserne for den traditionelle ansøgning. Husk dog at fornemme virksomheden, inden du sender en influencer-inspireret video afsted som ansøgning.

  2. Vis din personlighed i ansøgningen

    Det geniale ved et netværk er, at de kan anbefale dig på baggrund af din faglighed OG din personlighed. Men når netværket ikke leverer jobbet på et sølvfad, må din personlighed frem i ansøgningen i stedet. Men vær konkret. Erstat eks. sætningen “jeg er nysgerrig og åben” med et eksempel, der beskriver din personlighed. Det kan være, at du altid sætter dig et nyt sted i frokostpausen, så du kan lære nye kollegaer at kende.

  3. Ring til kontaktpersonen – uden at lyde dum

    Har du også hørt rådet “Ring til kontaktpersonen bag stillingen”, men ikke vidst hvad du skulle spørge om? Her er nogle konkrete bud på spørgsmål, du kan fyre af. Er det en stilling, hvor der ingen deadline er, kan du spørge, om de er lige ved at have den rette kandidat i nettet. Er det en offentlig stilling, kan du spørge, om der er en intern kandidat. Stillingen går ofte til den person. Søger du noget anderledes, hvor din baggrund er atypisk, kan du spørge ind til, hvad du skal lægge vægt på i ansøgningen, og om din uddannelse er relevant for stillingen. Dermed har du en indgangsvinkel til at tale med dem, og ofte vil de spørge lidt ind til dig efterfølgende.

  4. Spar med andre!

    Læs hinandens ansøgninger, giv sparring og læs korrektur. Jeg har haft god erfaring med at tale med venner med samme uddannelsesbaggrund, fordi de ved, hvad jeg kan og kan komme med gode råd til, hvordan jeg kan bidrage til den enkelte stilling.

 

Til sidst vil jeg minde dig om ikke at sammenligne dig med dine tidligere studiekammerater det bliver også din tur til at rocke dine fede kommunikationsevner på arbejdsmarkedet. 

Se denne tid som en researchfase. Måske du i fremtiden skal kommunikere til den arbejdsløse målgruppe. Med andre ord: intet er spildt arbejde.

God fornøjelse med din research aka jagten på jobbet.

Klik her og gå til Cecilies LinkedInprofil