Af Susanne Thomsen
Influencer? Et ord som stavekontrollen igen og igen forsøger at rette til influenza.
Men influencers har intet med nys, feber og hoste at gøre (og nej, heller ikke corona – og så alligevel lidt. Men mere om det senere.)
Hvis du synes ordet virker bekendt, er det ikke så sært. En hurtig google-søgning på “influencer marketing” giver intet mindre end 132 millioner hits.
Det virker altså til, at influencer marketing er kommet for at blive.
Hvad er influencer marketing?
Slår man influencer op i ordbogen, kan man erfare at ordet kommer af det engelske ord influence, som på dansk betyder at påvirke. Med andre ord er en influencer altså en (mere eller mindre) kendt person, der påvirker sine følgere på de sociale medier. Idet influencers kan nå ud til enten en stor målgruppe, en ny målgruppe eller måske en meget loyal målgruppe, får influencers ofte mange tilbud fra virksomheder, der gerne vil indgå et samarbejde.
På den måde kan virksomheden få nye potentielle kunder gennem influencerens følgere, og influenceren kan tjene penge på, at du som følger har valgt at følge lige netop denne influencer. Du havde måske ikke selv købt produktet, men nu forbinder du produktet med influenceren, som du stoler på.
Dermed er teorien, at du bliver mere tilbøjelig til at købe. Tillidsforholdet mellem følgeren og influenceren gør altså, at markedsføringen bliver mere autentisk. Det er dog vigtigt, at virksomheden vælger den helt rigtige influencer, der har et omdømme og ry, der stemmer overens med det brand, som de skal promovere.
Det er ikke kun virksomheder, der gerne vil sælge produkter, der benytter sig af influencers. Influencerne bruges nemlig også som talerør til vigtige budskaber. NGO’erne har længe brugt kendte influencers som ‘goodwill ambassadører’ til at hjælpe med at sprede budskaberne. Måske har du lagt mærke til, at influencers som Julia Sofia og Rasmus Brohave er brand ambassadører for henholdsvis SOS Børnebyerne og UNICEF?
Influencers under corona-krisen
Som lovet vender jeg nu tilbage til det, som alle taler om for tiden – corona-krisen. På trods af talrige pressemøder, er de offentlige myndigheder pludselig også blevet fremtrædende i influencer-universet. En lang række influencers har nemlig i den seneste tid hjulpet med at formidle blandt andet regeringens, politiets og sundhedsstyrelsens corona-budskaber yderligere.
Influencers som Anders Hemmingsen, Alexander Husum, Rasmus Brohave og mange andre har alle gennem enten videoer eller opslag på sociale medier opfordret danskerne til at holde afstand og være sammen hver for sig.
Måske så du selv Statsministeren træde frem gennem youtuberen Alexander Husums kanal for at henvende sig til det yngre publikum? Eller måske har du set politiets samarbejde med blandt andre Anders Hemmingsen? Værdien af influencer marketing har altså nået vidt og bredt – og nu også regeringens krisekommunikation.
Influencer marketing er derfor et meget værdifuldt middel, som ikke kun bruges i virksomhedernes markedsføring, men også til udbredelse af vigtige budskaber. Her er corona-krisen blot et eksempel ud af mange.
Så nu hvor Statsministeren har skruet op for brugen af influencerne i sit forsøg på at nå flere og yngre målgrupper, kan det også være at du skal tage skridtet og træde ind i influencerland?