Tidens tendens: Bloggere går bogvejen

Af: Karoline Kaae Svendsen

På en sort Mads Nørgaard-T-shirt står der “artist/blogger/stylist/designer/DJ.” Men de største danske modebloggere er nu også begyndt at kunne tilføje forfatter til CV’et, idet bl.a. bloggere som Emily Salomon, Frederikke Toftsø, Sidsel Alling og snart Marie Jedig har udgivet en trykt forlængelse af deres blogs, nemlig en vaskeægte bog. Hvorfor går bloggere bogvejen, og hvordan supplerer den trykte bog og det online univers hinanden? Tre modebloggere/forfattere og en forlagschef giver dig svaret her.

Hvorfor er modebloggere begyndt at skrive bøger?

Blogger, Emily Salomon, har en bachelor i litteraturvidenskab og en stor kærlighed til bøger, og hun havde gennem noget tid overvejet at kaste sig ud i det trykte format: “Jeg havde længe tænk over, at det kunne være sjovt at skrive en bog. Da Lindhardt & Ringhof kontaktede mig og spurgte, om jeg ikke ville udgive en bog, var svaret selvfølgelig ja, og jeg følte, at det var et kæmpe skulderklap. Med bogen har jeg forsøgt at koge essensen fra bloggen ned og give den et navn: hverdagsglamour. Den handler om, hvordan man kan nyde og sætte pris på de små ting, som på den måde afføder energi og glæde. Alt fra at købe en buket blomster til at klæde sig pænt på.

Frederikke Toftsø og Sidsel Alling har gennem en årrække haft hver sin populære blog, henholdsvis fredesblog.dk og fashionpolish.dk. I 2015 skrev de “SMART” sammen – en personlig stilguide og en refleksion over deres interesse for mode og deres egen personlige stil.

For dem handlede det om at have noget på hjerte: “Efter mange år i modebranchen og en hel del års erfaring med at formidle mode på vores blogs, syntes vi begge, at vi havde en masse at bidrage med. Vi har forsøgt at formidle alle vores erfaringer i forhold til shopping, styling, pleje og opbevaring af tøj og sko. Vi har også lagt stor vægt på at skrive om den personlige stil, og hvordan man kan navigere i tendenser.

For modeblogger, Marie Jedig, havde forfatterdrømmen også eksisteret længe, så betænkningstiden var kort, da People’s Press kontaktede hende angående et samarbejde. Hendes første bog, “NU”, udkommer den 27. april i år og kommer ifølge Marie Jedig til at være “en selvbiografisk stilguide med fokus på alle facetter af mig – både min opvækst, kerne og rejse gennem tilværelsen, men selvfølgelig også om bloggen, kreativitet, inspiration og ikke mindst mode”. Hun ser en tendens til, at mange gerne vil lidt væk fra hele onlinekulturen, og have noget fysisk og “langsomt” mellem hænderne igen.

Online succes giver offline muligheder

De fire nævnte bloggere har alle haft succes med deres blogs og kanaler på sociale medier, før de kunne tilføje forfatter til deres CV. Bloggernes popularitet, personlighed og evne til at formidle har fået forlagene til at se muligheder i bloggerne som forfattere.

Vi leder altid efter talenter, og det kan vi nu også gøre online. Med blogs og sociale medier har vi fået nye kanaler til at lede efter og opdage talenter. Vi leder efter personer, der er gode til at skrive, har et personligt budskab og nogen med noget på hjerte, og som kan udtrykke det. De personer og talenter er nu til at finde online,” siger Marianne Kiertzner, forlagschef hos People’s Press.

Hvad kan bøger, som en blog ikke kan?

Lad os starte med det ældste medie: bogen. På det bogstaveligt talt håndgribelige plan kan du røre og bladre i en bog og gemme den, låne den ud og lade den pynte på reolen. Selvom der efterhånden er wifi de fleste steder, kan du have en bog med overalt.

Emily Salomon nævner, at “mange af os sidder ved en skærm mange timer om dagen, så det er for mig utrolig afslappende at læse en bog. Jeg kobler af på en helt anden måde med en bog.”

Udover de fysiske forskelle adskiller bøger og blogs sig i forhold til indholdets levetid. De fire bloggere har i deres tre bøger forsøgt at skabe indhold med en længere levetid, hvor de modsat på deres blogs fokuserer på at være øjebliksorienteret og helt opdaterede – inden for de nyeste tendenser eller sneakers for eksempel.

Selvom du kan opdatere en blog, lige når det passer dig og med det indhold, du har lyst til, så er der ifølge Marie Jedig “meget mere indhold i mennesker, end hvad det overhovedet er muligt at give udtryk for på en blog.

Marianne Kiertzner fra People’s Press har en god pointe, som flere nok kan nikke genkendende til: “Det handler om, at folk er fan af noget eller nogen, og så vil man gerne vide mere, fordi man er nysgerrig og interesset – og så er mediet lige meget. Bogen kan give nogle helt andre og mere dybe fortællinger, end hvad der egner sig til et blogindlæg. Af de årsager vil folk gerne betale for en bog, selvom de kan få en gratis fortælling online.

Hvad kan blogs, som bøger ikke kan?

Og apropos det online univers. Her kan bloggerne være i dialog med deres læsere. Noget som Emily Salomon nyder meget. Hun siger også, at hun føler, at hun på bloggen kan udfolde sig ubegrænset og har mere plads at brede sig på. Marie Jedigs blog ændrer udtryk fra dag til dag, og for hende var det vigtigt at adskille bogen og bloggen en smule. Derfor er bogen langt mere personlig og “fast”, som hun kalder det, end bloggen, netop fordi bloggen er on-going og i konstant udvikling.

I forhold til hvordan bøger og blogs supplerer hinanden siger Frederikke Toftsø: “I lang tid har blogs stået som et alternativ til de trykte medier, men de to formater kan sagtens supplere hinanden og leve sammen. Som blogger skaber du indhold i en helt anden real tid, end indholdet til en bog, så det er på en måde et meget fint ‘næste skridt’ at tage den erfaring fra det ‘hurtige’ medie og koge det ned til et ‘langsomt’ medie, som en bog er.

Fremtiden for de to medier

Hvor mange flere pastelfarvede blogger-bøger, der er til at finde på reolen i boghandlen om nogle år, bliver spændende at se, men Emily Salomon afslører, at hun har planer om at skrive flere bøger. Forlagschef Marianne Kiertzner spår, at vi i fremtiden vil se flere bloggere, der skriver bøger, og at det er en udvikling, der er kommet for at blive. Men hun siger samtidig, at tendensen også går den anden vej, og at flere forfattere vil gå den digitale vej og starte blogs og få store fansskare på sociale medier. En tendens, der allerede er startet.

Ja, mon ikke blogs og bøger fortsætter denne nystartede symbiose. Jeg tror det – og ikke mindst håber.

Om skribenten

Navn: Karoline Kaae Svendsen

Beskrivelse: Studerer HA (Kom.) – Erhvervsøkonomi og Virksomhedskommunikation på CBS. Er uddannet designteknolog fra KEA med speciale i Marketing og Brand Building.

Beskæftigelse: Er i praktik hos kommunikationsbureauet, Radius.

LinkedIn

Twitter: @Karoowliine

tillykke til twitter
Next Article


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *