K-branchen tweeter løs. Men ved du, hvordan du kan pleje dit netværk samtidig? Twitter kan være vejen til at gøre dig bemærket og komme i kontakt med de seje drenge og piger i branchen. Seniorkonsulent og ekspert i sociale medier Hans Tosti giver her tre gode råd om, hvordan du netværker på Twitter.
Af: Kristine Kaalund
Sidder du og grubler over, hvordan du får gang i dit netværk? Stop overvejelserne og log ind på Twitter. Tjenesten bliver ved med at dukke op, når der tales om netværk. Men hvordan netværker man på Twitter, og hvad kan man egentlig bruge det til?
Med kun 150.000 danske profiler er Twitter stadig en lille klub, der er ved at træde sine barnesko i Danmark. Dog vidner de 5000 nye Twitter-profiler, som oprettes hver måned i Danmark, om en stadig stigende popularitet. Især kommunikationsbranchen har opdaget mediets styrker. Ikke nok med, at tjenesten fungerer som en informationskanal, er det også en platform for at pleje netværket.
Læs også: Sådan får du skovlen under netværket
Der er tre simple ting, du kan gøre for at komme i gang med at netværke på Twitter. For det første skal du byde ind, for det andet skal du dele din viden og for det tredje skal du lade være med at være en douchebag. Man kunne gå ud fra, at punkt tre er en selvfølge hos de fleste, der gerne vil netværke og skabe relationer med folk, de ikke kender personligt. Men for en god ordens skyld vil de følgende afsnit gennemgå alle tre genveje til at netværke på Twitter med hjælp fra seniorkonsulent hos IT-virksomheden Komfo Hans Tosti, der specialiserer sig i sociale medier.
Byd ind
Twitter kan synes som en eksklusiv klub for de indviede, hvor erfarne kommunikatører sparrer med hinanden om alt fra faglige diskussioner til humoristiske kommentarer om en aktuel sag. Dog skal man, ifølge Hans Tosti, ikke lade sig skræmme væk.
”Bland dig i diskussioner. Det kunne måske godt se ud som en lukket snak mellem de to mennesker, der sidder og skriver frem og tilbage, men når det foregår på Twitter, så er alle velkomne til at tage del i samtalen – hvis de altså har noget værdifuldt at bidrage med,” påpeger han.
For at deltage i samtalen kræver det, at man selv forsøger at skabe dialog. Det kan gøres på flere måder, men nysgerrighed og oprigtig interesse kan være startskuddet til en dialog.
”Vær åbensindet og spørg ind til modparten eller den, man diskuterer med. Eller hvis der er en, der deler noget fedt, så stil nogle opklarende spørgsmål – det skal man aldrig nogensinde være for god til at gøre,” uddyber Hans Tosti.
Hvorfor netværke på Twitter?
Hvis du endnu ikke har kastet dig ud i den virtuelle dialog med ”tweets” og ”tweeps” (sammensætning af ordene ”Twitter” og ”Peeps” – henviser til følgere på Twitter, red.), er det tid til at få øjnene op for Twitters netværkskvaliteter. Det er stedet, hvor de tunge folk fra K-branchen opholder sig, og det kan endda hjælpe dig på vej til job i branchen. Formår du at bruge mediet konstruktivt, er det faglige netværk slet ikke så langt væk, som du tror. Det fortæller Hans Tosti.
”Altså jeg opdager rigtig mange talenter i branchen, som jeg kan se, har forstået, hvad det her ”social” går ud på, når de ytrer sig på Twitter. Og når der er skabt en forbindelse til sådan en ”tweep”, jamen så er det super fedt for mig at kunne være med til at lede dem i den rigtige retning med hensyn til for eksempel job”.
Læs også: Verdens bedste tip til at netværke med folk, du ikke kender
Også selvom man allerede plejer sit virtuelle ”jeg” via andre sociale medier som for eksempel LinkedIn og Facebook, er der klare fordele ved at bruge Twitter som genvej til at udvide sit faglige netværk.
”Alle taler med alle i princippet. Det synes jeg, er en kæmpe styrke. Det er dét, Twitter kan. Du får impulser fra folk, du ikke lige havde regnet med. LinkedIn er meget ”se mig” eller ”jeg har fået nyt job”, hvor Facebook er dem, man allerede har opnået en eller anden relation til,” siger Hans Tosti.
Del din viden
Et godt sted at starte er, ifølge Hans Tosti, at dele ud af din viden.
”Kom i gang. Lad være med at holde dig tilbage. Gør den viden, som du sidder inde med, tilgængelig. Den kan komme mange gange igen. Jeg har efterhånden haft en del kaffesessions med folk, som jeg har skabt en relation til ved at netværke på Twitter. Det har medført alt fra business til reelle venskaber”.
Og sidst men ikke mindst… Lad være med at være en douchebag
Når diskussioner er åbne og offentlige, er det en god idé at være opmærksom på den gode tone. Hvis du vil bruge Twitter til at netværke fagligt, så tænk over, hvordan du vil bruge dine 140 tegn.
”Lad være med at være en douchebag. Lad være med at være typen, der provokerer uden at kunne tåle provokation selv. Sådan noget ”douchebagness”, det er noget af det dummeste, man kan gøre i hele verden,” understreger Hans Tosti.
Når du har pudset dine Twitter-skills af med disse tre gode råd, kan du begynde at tweete derudaf og dermed skyde genvej til dit faglige netværk.
- Byd ind – Alle er velkomne i en samtale på Twitter
- Del din viden – Folk vil gerne sparre og videndele
- Vær ikke en douchebag
1 thoughts on “Tre genveje til at styrke dit netværk via Twitter”