Tre tips, der opruster dig til fremtidens arbejdsmarked

Sæt tiden på fastforward og spol frem til 2024. Forestil dig så et arbejdsmarked, hvor du ikke bekymrer dig om fastansættelse og månedsløn, og hvor 10-års jubilæer er noget, man svagt husker, som et grinagtigt  koncept ’fra gamle dage’. Forestil dig, hvordan du stortrives med at job-hoppe fra det ene spændende projekt til det andet, fordi du er så dygtig og værdiskabende i det, du laver,  at løn er sekundært i din motivation for at udføre arbejdet. Lyder det tiltalende? Skræmmende? Utopisk?

 Af Anne Toldbod Jakobsen

Hvad end du måtte tænke efter at have læst de indledende linjer i denne artikel, skal du, ifølge fremtidsforskerne hos Future Navigator, se at vænne dig til tanken – og hellere før end senere, hvis du ikke vil være tabt bag fremtidens succesvogn.

Employability

En af de helt store transformationer, som udpeges af Future Navigator, er, at vi går fra at fokusere på lønforhold til employability. Men hvad kommer det til at betyde for dig og din karriere?

For det første, vil man i fremtiden ikke tænke på jobs, som noget man får, men i stedet som noget, man har fordi man formår at skabe værdi for sin virksomhed. Dernæst, kommer fastansættelse ikke til at være den afgørende faktor for, at du kan sove trygt om natten. Derimod er det din employability, din værdi på arbejdsmarkedet, der giver dig ro i sindet og glæden ved dit arbejde ligger i at du lærer noget og bliver dygtigere.

Begynd allerede i dag….

  • Gør dig selv bevidst, hvordan DU gerne vil indrette din dag i forhold til de opgaver, du skal varetage. Det vil gøre dig mere opmærksom på at sige ja (og nej) til de rigtige opgaver; dem, der gør dig dygtigere.
  • Lær din egen værdi at kende, ved at reflektere over dine (spids)kompetencer og hvad du egentlig brænder for i dit arbejds- og/eller studieliv.

Professionalisme

Nu vi er i denne boldgade, er det oplagt, at introducere employability’s bedste ven, professionalisme. På fremtidens arbejdsmarked har professionalisme taget professionens plads, og dermed er der ikke længere monopol på en faglig profil blot fordi, man har taget en uddannelse inden for feltet.

De, der får succes på dette arbejdsmarked er dem, der udviser ekspertise og grundighed, og ikke mindst gør sig umage i alt hvad de gør. Og det er netop derfor, professionalisme og employability er så gode sammen. Den internaliserede motivation for at dygtiggøre sig og udvise ekspertise inden for fx social media strategier er det, der gør, at du har mulighed for at arbejde på projekter, der interesserer dig – og dermed bliver det sekundært hvorvidt du har en humanistisk, merkantil eller samfundsfaglig, hvis overhovedet nogen, uddannelse i baghånden.

Begynd allerede i dag…..

  • Øg din indre motivation til at blive bedre ved at tænke på opgaver, som noget, der dygtiggør dig i stedet for noget, der bare skal krydses af på to-do-listen.

 

 

internet og things
Previous Article