7 tips til en online portfolio

Af: Nina Skovsted

Selvfølgelig har du en Linkedin profil. Men hvordan kan du præsentere til kommende arbejdsgivere, at du kan tilbyde noget langt mere dybdegående og personligt? Hvordan sælger du dig selv online – vel at mærke på en lidt mere sexet måde end LinkedIn?

At lave en online portfolio er en kompetence i sig selv, og som kom.studerende vil du skille dig ud, hvis du har én.

Her er 7 fif til at hjælpe dig på vej.

1.    Hvad er formålet?

En online portfolio er egentlig et udvidet visitkort og indeholder kort og præcist:

  • Hvem er du
  • Hvad kan du tilbyde
  • Hvad har du lavet

Tænk over hvilke firmaer eller brancher, du gerne vil nå ud til. Hvem forestiller du dig skal læse din portfolio? Selvom du henvender dig til virksomheder, så er de stadig mennesker.

Derfor skal din præsentation af dig og dine projekter balancere mellem to yderpunkter: Ikke for skørt og fjollet og ikke så simpelt, at det bliver gabende kedeligt.

2.    Men jeg læser jo kommunikation og ikke design

En tør akademisk opgave på 20 sider egner sig ikke til en online portfolio og en arbejdsgiver vil nok også få tunge øjenlåg og scrolle videre. Husk, kvalitet frem for kvantitet.

Så hvad gør jeg, tænker du? Der er to måder:

  • Hvis en case er visuelt egnet, sørger du for at tage processbilleder af forløbet. Frygt ej, hvis du ikke er en haj til Photoshop. Programmerne Canva, LucidPress og Pixlr er rigtig gode til let billedredigering.
  • Er dit projekt ikke visuelt egnet, fungerer en blog godt.

På bloggen opridser du kort og i et ikke-akademisk sprog de store linjer og konklusionen i casen.

Her er også din chance for at vise dine kom.evner.

3.    Got it. Hvordan kommer jeg så i gang?

Cyberspace er fyldt med gode platforme og templates, som er lige til at gå til. Her er 3 af de mest populære:

           Squarespace: Min personlige favorit. Squarespace er super brugervenlig, ekstremt god til visuel fremstilling og har et døgnåbent serviceteam
til at svare på spørgsmål. Squarespace er en betalingsplatform til ca. 50 kr. pr måned. Et personligt domæne som www.ditnavn.dk kan knyttes til  din profil.

Eksempler på portfolier som bruger Squarespace er:

Tumblr: En rigtig god platform som nemt linker til sociale medier, communities og dens “follow” feature. Platformen er gratis, men enkelte templates koster penge. Et personligt domæne som www.ditnavn.dk kan knyttes til din profil.

WordPress: Et væld af gratis muligheder og fleksibilitet, men det kræver, at man kan en anelse HTML. De gratis plugins (en slags apps) skal nogle gange opdateres. Hvis ikke de bliver opdateret, virker dit website ikke optimalt. Det er en hage ved gratis-delen. Men da mange bruger WordPress, så er der rigtig mange communities på internettet, som kan hjælpe dig. Et personligt domæne som www.ditnavn.dk kan knyttes til din profil.

Eksempler på portfolier som bruger WordPress er:

  • Camilla, som studerer Digital Design og Kommunikation og har en baggrund i tekstilformidling, givet et godt bud på opsætning: www.camillawriedt.dk
  • Jonas, som også er skribent i UNGKOM, har en flot og enkel portfolio: www.jonaspoulsen.dk
  • Digital tekstforfatter Danni Kirstine bruger mere krudt på tekster: www.dannikirstine.dk
  • Mens Emil, cand.it’er fra Århus, har lagt vægten på et skarpt og professionelt udtryk: www.emilboersting.dk
  • www.ingegerd.dk deler Inge sin portfolio op i semestre.

Når det er sagt, findes der også mindre platforme som f.eks.:

  • Pathbrite: Gratis og noget mere portfolie agtig end de andre eksempler, som er mere i blog-genren. Platformen understøtter mange muligheder for integration med video, dokumenter, grafer og meget andet.
  • Portfoliobox: Gratis og meget velegnet til visuel fremstilling.
  • branded.me: Gratis mht. de fleste features. Dog uden eget domæne. Super enkelt og visuelt pænt. Branded.me skaber din egen website udfra Linkedin super hurtigt og nemt.

4.    HTML hva’ for noget?

Du behøver ikke at have HTML og CSS skills, som i sin renhed egentlig bare er to sprog til at lave websites med, for du kan Google dig til det meste. Men jeg vil ikke lyve. Det er en fordel selv at kunne rette en website eller blogpost til, når en template viser sine begrænsninger.

Har du lyst til at prøve kræfter med HTML og CSS, så er Code academy et rigtig godt sted at starte.

5.    Om dig

En om-side er noget af det allervigtigste på din online portfolio.

Den skal, med et glimt i øjet, give et spot on og nærværende billede af, hvem du er, og hvad du kan.

Tør du vise hvem du er – både som person og som professionel? Eller gemmer du dig bag akademiske fraser, passive vendinger og tørre tal?

Tekstforfatteren Line Falcke giver her 15 gode råd til en Killer OM-side.

6.    Billeder, billeder, billeder

Så langt så godt.

Din online portfolio må endelig ikke blive for langhåret.Tænk enkelt.

Brug så vidt muligt billeder til at understøtte tekst, så teksten er mere snackable.

Tag løbende billeder af brainstormfaser, opgaveforsider, korrekturlæsningen med røde tusch-streger, gruppedynamik osv.

Hvad laver du som kom.studerende? Vis det i billeder.

7.    Det tager lang tid! Kom i gang nu.

En portfolio er hårdt arbejde. Når din kommende arbejdsgiver klikker sig ind på din side, skal han helst tisse i bukserne af begejstring. Så læg nogle kræfter i.

Og så må du ikke glemme at spørge din omgangskreds om feedback løbende. Feedback er guld værd, for det bliver sjældent perfekt første gang.

Med de her 7 tips til en online portfolio er du nu klar til at lægge kommunikationsbranchen ned. Sæt igang!

 

Om skribenten

Uddannelse: Cand.it i Digital Design og Kommunikation, IT-Universitetet i København Beskæftigelse: Blogger på Hvad skulle det være? og studentermedhjælper i tech start-up virksomheden Arpedio. LinkedIn Twitter: @nskovsted


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *