Anmeldelse: Aarhus Lytter – en podcast til unge af unge

Af Helena-Kristine Staal

Aarhus Lytter, så giv Aarhus et lyt tilbage. Jeg tør bide spids på, at din corona-verden bliver sat i perspektiv! Og det er sundt for enhver.

Aarhus Lytter er et af de nyeste skud på podcast-stammen. Måske du er stødt på den, da du skulle finde det nyeste afsnit Mads & Monopolet eller Her Går Det Godt? Eller måske du allerede har lyttet med? Hvis du ikke har, så giv endelig podcasten et lyt.

Hvorfor? Hæng på, og læs mine ord om Aarhus Lytter. Anmeldelsen tager udgangspunkt i den første uges afsnit (d. 2-6. november 2020).

En podcast til dig og dine unge medmennesker

Aarhus Kommune nedsatte i september i år en såkaldt Ungekriseledelse, fordi smitten og spredningen af COVID-19 blandt unge mennesker i Aarhus Kommune var voldsomt stigende.

Ungekriseledelsen består af unge repræsentanter fra Aarhus’ største uddannelsesinstitutioner og ungdomsforeninger, og deres opgave er at rådgive og komme med løsninger til, hvordan vi får “banket smitten ned”.

Det har blandt andet resulteret i podcast-tiltaget Aarhus Lytter – en podcast af unge til unge. Men hvad er intentionen med podcasten?

Corona har affødt et utal af tabuer, svære emner og udfordringer, og det er, hvad denne podcast sætter fokus på. Samtidig giver podcasten gode råd og idéer til, hvordan vi lever et corona-venligt ungeliv – lige hvad jeg har brug for i en tid, hvor alt langt fra er, som det plejer at være, og det er svært at navigere i, hvad der er rigtigt og forkert.

En podcast med en sigende titel

‘At lytte’ har følgende definition: rette sin hørelse opmærksomt mod noget og forstå eller fortolke det. Det er, hvad Aarhus Lytter gør. Holdet bag podcasten lytter opmærksomt til unge menneskers personlige, rørende og til tider skræmmende fortællinger om corona. Med titlen signalerer Aarhus Kommune og Ungekriseledelsen, at de lytter til byens unge; de lytter til, hvordan unge tackler “dansen med corona”. Men der bliver også lyttet til eksperters gyldne råd og svar, som skal få os til at forstå vigtigheden af at få bragt smitten ned. For det er vigtigt.

Ungekriseledelsens podcast-tiltag er yderst gennemtænkt.

Unge mennesker, inklusive mig selv, har en forkærlighed for podcasts; hele 60 % af de adspurgte i alderen 20-39 år havde lyttet til podcasts inden for de seneste tre måneder, viser en statistik fra Danmarks Statistik, som er offentliggjort d. 27. august 2020. Vi lytter oftest til dem, når vi skal slappe af, eller når vi på den ene eller anden måde skal transportere os selv fra A til B. Eller når der skal ryddes op og gøres rent – det gør jeg i hvert fald, gør du også?

Med andre ord: Aarhus Lytter har fra start gode chancer for at charmere sig ind på unge mennesker.

Personlige fortællinger og ekspertviden i kombination

Som sagt lytter Aarhus (Lytter) til både personlige, rammende fortællinger, men også ekspertviden fra blandt andre Lars Østergaard, ledende overlæge og professor på Aarhus Universitetshospital. Med denne kombination synes jeg, at podcasten formår at skabe en god dynamik og spænde bredt. Og det gør den også de personlige fortællinger imellem.

I podcast-seriens andet afsnit ‘Maria har været isoleret siden marts’ fortæller den unge kvinde Maria, at hun i corona-krisens spæde start ikke bevægede sig uden for sin lejligheds fire vægge i 26 dage (!), fordi hun lider af en sjælden lungesygdom. I 26 dage så og talte hun kun med sin kæreste på afstand; hun sad på altanen, mens han sad i haven flere meter under hende. Marias fortælling ramte og rørte mig. Den satte min corona-verden i perspektiv. Måske den også sætter din i perspektiv?

Den fortælling, som 29-årige Hedvig i podcast-seriens fjerde afsnit fortæller, er af helt anden karakter. Hedvig har været smittet med corona, og nu lugter og smager alt meget anderledes, end det plejer. Selv synes hun, at hun lugter af løg, og almindelig postevand smagte af olie den første måned. Senfølger af corona, som alle smittede kan blive ramt af.

Med denne fortælling blev jeg mindet om, at corona kan ramme og have konsekvenser for alle – unge som gamle.

Spoiler eller appetizer?

Aarhus Lytter høster dog ikke lutter roser.

Min formodning er, at podcast-seriens første afsnit er tænkt som en forsmag på ugens kommende afsnit, men spørger du mig, minder det mest af alt om en stor spoiler. I afsnittet indgår der klip fra både ugens andet og tredje afsnit, og som lyttere vi får et sammendrag, inden vi har haft en jordisk chance for at lytte til podcasten og danne os et indtryk heraf. Fredagens og dermed ugens sidste afsnit understøtter min pointe: “Normalt vil vi på en fredag bringe et sammendrag af ugens afsnit, men da vi sådan set gjorde det i mandags i vores introafsnit […]”. Jeg er glad for, at sammendragene i de efterfølgende uger ligger om fredagen. Dér, hvor de giver værdi til podcasten.

Som lytter får jeg en fornemmelse af, at podcasterne er nye i faget. Både fra værtens og interviewernes side oplever jeg en vis grad af usikkerhed, som for mig at se somme tider afføder irrelevante spørgsmål og korte svar. I det første afsnit lyder værtens intro til Aarhus Lytter som podcast en smule mekanisk, men samtidig tvivlende og usikker. Men fortvivl ej! Det bliver bedre, så hæng på!

Og nu til dommen… *trommehvirvel*

Aarhus Lytter kan klart anbefales – også selvom du ikke er ung i Aarhus.

Lad dig ikke skræmme af titlen; podcasten vedrører også dig, der er ung i Odense, København eller et hvilket som helst andet sted i Danmark. Forvent en podcast, som giver stof til eftertanke, men forvent ikke professionelle podcastere med flere år på bagen. Aarhus Lytter får fire ud af seks høretelefoner herfra.

Er du blev nysgerrig på Aarhus Lytter? Så kan du finde podcasten her eller i din foretrukne podcastapp. Og du kan derudover følge både Aarhus Lytter podcasten og ungekriseledelsens arbejde gennem Instagram-profilen @aarhuslytter