Sådan må du (ikke) lave en Facebook-konkurrence

Af Julie Junker Andersen
”Næ næ næ næ næ, det må vi ikke. Fy fy skamme skamme fy fy ah ah, slemme slemme fy fy næ næ, nix nix, slut forbudt!”  

Sådan lyder en gammel kending fra 1987. Lige præcis dét omkvæd bliver sommetider afspillet på den indre grammofonplade, når jeg falder over en Facebook-konkurrence, der – bevidst eller ubevidst – laver nogle af de gængse kommunikationsfejl. De fejl er nemlig meget fy fy skamme skamme. I hvert fald, hvis man ikke vil risikere at få håret i Forbrugerombudsmandens postkasse. 

Facebook-konkurrencer kan være et godt trick til at få det organiske reach til at stige og dermed snebolden til at rulle godt igennem det befolkede medie. Det skyldes, at det får brugerne til at interagere velvilligt med et opslag. Derfor benytter mange virksomheder sig af konkurrencer, for at opnå en øget eksponering. 

Skal du til at lave en Facebook-konkurrence, men mangler reglerne for hvilke kriterier du må stille for konkurrencedeltagelse? Du får tjek-listen her.    

”Det må vi ikke”

For at deltage i en Facebook-konkurrence som bruger, skal man typisk følge nogle opstillede steps, som angives i opslaget. 

Og her er et eksempel på, hvad du ikke må skrive som deltagelseskrav: 

  1. ”Del opslaget/vores Facebook-side”
    Du må ikke kræve at brugeren skal dele opslaget på sin egen væg eller sine venners væg, for at deltage i konkurrence. Det samme gælder deling af din Facebook-side. Fy fy – det må du ikke. 
  2. ”Synes godt om vores side”
    En anden ting, som du heller ikke må, er at bede brugeren om at klikke ”Synes godt om” på din virksomheds side. Næ næ – den går heller ikke. 
  3. ”Tag dine venner”
    Uuuuh, den har vi vist alle set et par gange, meeeeeeen det må du faktisk ikke. Nix nix, slut forbudt! 

”Men hvaaaaaad måååå vi såååå?”

”Ja ja ja ja ja, det må vi gerne”

Først vil jeg, med udgangspunkt i punkt 3 fra ovenstående afsnit, komme med et bud på, hvad du i stedet kan skrive, hvis du godt gad at Facebook-brugerne taggede hinanden i opslaget. For selvom du ikke må stille et direkte krav om at tagge, så må du selvfølgelig derimod gerne skrive f.eks.: ”Du er velkommen til at tagge dine venner, der også skal have mulighed for at deltage”. Så er det ikke længere et krav, men et tilbud. Uartigt? Snedigt? Tjoo…. lad os kalde det et smuthul. 

Hvad må du ellers? 

  1. Du må gerne kræve, at brugeren klikker ”Synes godt om” på dit opslag, for at deltage.
  2. Du må også gerne bede brugeren om at skrive en kommentar på opslaget. 
  3. Du må gerne få brugeren til at fortælle, hvem de ville dele præmien med – MEN uden at tagging bliver et krav. 
  4. Du kan også bede brugeren om at skrive en direkte besked til din virksomheds side for at deltage.
  5. Faktisk må du også gerne få brugeren til at lave et opslag på din virksomheds Facebook-side. 

”Nå, deeeeet måååå vi goooodt!” 

Det skal du være opmærksom på
Det er ikke kun dig, der må stille krav til brugerne for at deltage i din Facebook-konkurrence. Facebook (og Forbrugerombudsmanden) stiller også formelle krav til dig, der skal lave en konkurrence på mediet: 

  • Ordet ”konkurrence” skal indgå i opslaget. 
  • Du skal informere om, hvor og hvornår vinderen offentliggøres.
  • Opslaget skal indeholde information om præmiens værdi og hvor mange præmier, 
    der udloddes. 
  • Du skal gøre det klart, hvordan vinderen trækkes – f.eks. efter præstation eller
    tilfældigt. 
  • Husk også at informere om, at konkurrencen ikke er sponsoreret, støttet, associeret eller administreret af Facebook. 

Vil du læse mere om, hvordan man fanger brugeren med Facebook-content?
I denne artikel kan du læse om, hvordan man nailer teksten til sit Facebook-opslag. [https://ungkom.dk/saadan-nailer-du-teksten-dit-facebook-opslag/]

Så er det bare at komme i gang med at få snebolden til at rulle sig stor i organisk reach.
God fornøjelse!