10 råd til dig, der overvejer at deltage i ComCaseCompetition‘16

Billede: Vinderne af ComCaseCompetition 2015

 

Af: Lea Provsgaard

Næste års case competition for kommunikationsstuderende ComCaseCompetition 2016 er netop blevet annonceret, og denne gang kommer den til at handle om mælk. Men hvad går ComCaseCompetition ud på, er det egentlig værd at stille op til, og hvordan kan en af sidste års vindere hjælpe dig til at forberede dig bedre til casen?

ComCaseCompetition er den førende internationale case competition for kandidatstuderende inden for kommunikationsfeltet. Hvert år isolerer 10 teams fra hele verden sig i 24 timer for at komme med den ultimative kommunikationsløsning på en relevant virksomhedscase – 24 timer hvor der bliver knoklet, grinet, lært og sovet under et gruppebord. For nogle uger siden mødtes jeg med Anna Teresia Berner Møller (Cand.merc. i Brand and Communications Management på CBS), der sammen med sit team vandt ComCaseCompetition ‘15. Hendes råd er simpelt: “Man vil fortryde det, hvis ikke man prøver det!”

Her er hendes 10 gode råd til dig, der overvejer at tilmelde dig dette års ComCaseCompetition:

1. Lad vær at tænke på det som en tidsrøver fra eksaminer og studie!

Vi kender det alle sammen. Januar måned er som regel pakket med læsning, og man bliver igen i år nødt til at melde fra til moster Bentes fødselsdag pga. eksamensforberedelse. Men ifølge Anna, er det ikke tiden eller timingen, der skal være en stopklods:

Jeg har haft så mange dårlige undskyldninger for ikke at deltage i de tidligere konkurrencer, fordi man har haft for travlt på studiet med eksamener osv. Man tror, at man bliver nødt til at forberede sig og læse virkelig meget, men det kræver mindre forberedelse end man lige regner med. Og når du sidder midt i konkurrencen, så er det ikke hårdt, men kun sjovt og udfordrende.

2. Det handler ikke (kun) om at vinde!

10 udvalgte teams. Kun én af dem vinder. ‘Det bliver jo alligevel ikke mig’, tænker du måske. Og det er muligvis rigtigt. Men er det i virkeligheden så vigtigt at vinde?

Det giver dig energi og overskud til at fortsætte dit studie, fordi det er en anderledes og sjov måde at bruge din tillærte viden fra studiet på. Uanset om man vinder eller ej, så er stemningen fed! Alle knokler, og man sover 1,5 time ude på CBS under et bord i gruppelokalet… Vi havde alle fælles middag om aftenen, og det var tydeligt, at alle havde haft den samme gode oplevelse, uanset om de var gået videre til finalen eller ej!

3. Arbejd sammen med folk, der har en anderledes baggrund end dig selv!

Anna tog selv initiativ til at danne en gruppe af personer, der ikke kendte hinanden. Selvom det kan være trygt og rart at arbejde sammen med folk man kender og stoler på, så ligger der et stort potentiale i bevidst at danne en så fagligt mangfoldig gruppe som muligt.

Man lærer fra de andre, og man finder frem til nogle mere kreative løsninger, fordi man er skolet forskelligt. Man har nogle gange en tendens til at være kritisk overfor folk, man kender, fordi man føler, man kan tillade sig det. Man er meget mere åben overfor hinandens ideer, når ikke man kender hinanden. Det lærer man meget af.

4. Lær hinanden at kende!

Øl er godt i mange situationer, og optakten til ComCaseCompetition var ingen undtagelse.

Man bliver udfordret på det personlige plan, og man skulle lige finde ud af, hvem hinanden var. Vi mødtes aftenen før og drak en øl og hilste på hinanden, og det hjalp til, at vi var meget mere trygge ved også at dele ideer med hinanden i løbet af de 24 timer.

5. Lad ikke forberedelsen være for omfattende!

Hvis en af dine bekymringer handler om omfattende forberedelse op til ComCaseCompetition, så frygt ej!

Forberedelsen var blot at læse artikler fra almindelige Google-søgninger, og lidt om case-virksomheden. Det ville ikke have hjulpet os at sidde og kigge på årsregnskaber inden konkurrencen. Husk på, at du skal løse en case inden for kommunikationsfeltet – og lade din litteratursøgning afspejle det.

6. Forvent ikke, at du skal genopfinde den dybe tallerken!

Det ville være SÅ fedt at være de kom-studerende, der revolutionerede måden at kommunikere på mælkemarkedet. Men det er måske at stille lidt for høje krav til sig selv.

Virksomheden og juryen er jo godt klar over, at der ikke er nogen studerende, der på 24 timer kommer op med noget helt banebrydende. Jeg tror, at casevirksomheden gerne vil have en lidt anderledes eller mere objektiv vinkel på casen. Sådan er det jo med marketing og kommunikation – der er mange forskellige løsninger, så man skal ikke være bange for at komme op med noget ‘forkert’.

7. Keep it simple!

Da jeg spurgte Anna, hvorfor hun troede, at det lige præcis var hendes gruppe, der vandt konkurrencen, var svaret ikke, at deres kommunikationsløsning var bedre. Ifølge Anna handler det mere om forståelighed og simplicitet.

Ofte kommer virksomhedskommunikation ned til, at hvis du ikke selv kan forklare din ide i et par enkelte sætninger, så kommer modtageren heller aldrig til at forstå meningen. Vi havde rigtig mange fede ideer oppe at vende, men vi valgte at gå med noget, der var let forståeligt og let at implementere. Vi leverede ikke noget banebrydende – vi byggede egentlig bare på noget, man havde set før i andre sammenhænge.”

8. Se det som en mulighed for at være kreativ!

Man bliver altid bedt om at indskrænke sig, være mere fokuseret osv. En øvelse der ofte er svær, fordi man så gerne vil have alt med! Det får du netop mulighed for ved ComCaseCompetition.

Mange inklusiv mig selv blev overraskede over hvor bred problemstillingen var og regnede med, at vi ville få en meget mere specifik case. Men her kunne man gøre alt og bruge alt det, man har lært på sit studie. Det er ikke hver dag, at man har muligheden for at få feedback fra en jury bestående af så mange kvalificerede mennesker indenfor kommunikationsbranchen.

9. Hav JA-hatten på!

Ud med NEJ-hatten og på med JA-hatten. Det handler om at være åbne overfor hinandens forslag, også selvom de måske er svære at spotte potentialet i.

Vi var en gruppe af personer med forskellige baggrunde, så vi anstrengte os for at være meget åbne overfor hinandens ideer. I de første timer efter vi fik udleveret casen, sagde vi kun “ja” til hinandens ideer og skrev dem alle ned i et mind map foran os. Da vi havde alles ideer skrevet ned, begyndte vi at tegne streger mellem dem og kombinere dem til ét samlet kommunikationsforslag.

10. Bare gør det!

Selvom jeg ihærdigt spurgte ind til, hvilke udfordringer Anna havde oplevet ved at deltage, så fik jeg aldrig et konkret svar. Nok fordi de enkelte udfordringer blev overskygget af den gode oplevelse.

Mange tror, jeg selv inklusiv, at det at deltage i en case competition er meget lig en 24-timers eksamensopgave. Men det her er noget helt andet. Det er selvfølgelig hårdt, men mest af alt så er det bare sjovt. Man vil fortryde det, hvis ikke man prøver det!

ComCaseCompetition finder sted d. 27-28. januar 2016 på CBS, Solbjerg Plads, og du kan læse meget mere om, hvordan du kan hjælpe Arla med at re-brande mælk lige her.

Om skribenten

Navn: Lea Provstgaard

Beskrivelse: Studerer cand.merc.(kom) på CBS med fokus på ledelses- og organisationskommunikation. Er begravet i speciale om change management og arbejder med intern kommunikation og koordinering af kompetenceudviklingsaktiviteter hos NNE Pharmaplan.

LinkedIn


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.