Det er lørdag nat på floor.
Du er flyvende på de fire glas vin og fem gin & tonics, du har skyllet ned i løbet af aftenen. Det samme er dine venner. Jeres armbevægelser er slaskede. Jeres syn er sløret. Og jeres høresans er reduceret med 80 procent.
Mens Macarena pumper ud af højtalerne, råber du og vennerne lystigt videre, selvom I kun forstår en meget lidt af, hvad hinanden siger: “HVAD HEDDER SANGEN?”. “HVA’???”. “JEG KAN IKKE FORSTÅ, HVAD DU SIGER”. Til sidst opgiver I at forstå hinanden, skåler og danser videre i larmen. Nu hver for sig.
Flash forward til nutiden.
Jeg læser ofte tekster fra både privatpersoner og virksomheder, der minder mig om støjen på diskoteket i weekenden. Sammenligningen går ud på, at mange forsøger at sælge deres argumenter eller produkter ved hjælp af anmasende budskaber og misbrug af biord og emojis, der tonser med 100 km/t ind i panden på modtageren, uden at de trænger ind.
Som en blåmejse mod glasruden.
Her giver jeg dig fire råd til, hvordan du skruer ned for bassen i dine tekster og vender irritation til inspiration.
-
De stikkende biord
De fleste af os har heldigvis lært, at et argument eller budskab står stærkest, når det får lov til at stå alene uden for meget tillægs- og biordsstøj.
Og så er der dem, der konsekvent sætter et (ofte intetsigende) biord foran et tillægsord, så modtageren ved, at de virkelig mener det:
- Dødlækkert
- Pænt svært
- Svært hårdt
- Drøneffektivt
- Supernice
Gør det her i stedet:
Drop biordene. De fremmer ikke forståelsen, og du risikerer at blive opfattet som én, der har drukket lidt for mange shots på Heidis Bierbar. Og vi andre stikker os alligevel på dem og får en allergisk reaktion, så vi ikke kan koncentrere os om at læse videre.
-
DE AGGRESSIVE VERSALER
Mange tror, at hvis de trykker på caps lock og udtrykker sig gennem store bogstaver, vil deres budskaber nå hurtigere frem til modtageren.
Gør det her i stedet:
Ned med basarmen, skat. Du lyder aggressiv, og de store bogstaver forstyrrer læsningen. Begræns dig til stort begyndelsesbogstav.
-
Misbrug af udråbstegn og emojis
Tænker du over, hvornår du bruger emojis? Og hvad med udråbstegn?!!!!!
For mange emojis – til den forkerte målgruppe – på den forkerte kanal – gør ikke noget godt for dit personlige image eller virksomhedsbrand. Tværtimod.
Hvis du skriver til 18-årige Maria på Instagram eller til en god kollega på e-mail, bliver emojis ofte velmodtaget. Men vil dine B2B-kunder i it-sektoren tage lige så godt imod dem, eller vil du derimod blive forvekslet med en lidt for ivrig og kæk marketingtype?
Gør det her i stedet:
Vælg dine emojis med omhu. Og brug kun udråbstegn ved kraftudtryk og ja – udråb.
-
Kiksede klichéer
Nu siger jeg det bare. Send de tomme floskler og kiksede klichéer med en taxa.
Ud af verden.
Her mener jeg de ukonkrete og uoriginale klichéer som:
- Vi har kunden i centrum
- Det passer som fod i hose
- Grib knoglen
- Vi må væbne os med tålmodighed
- Vi løfter i flok
Und so weiter.
Gør det her i stedet:
Hvis du insisterer på at holde fast i, at “I har kunden i centrum”, skal du placere din kommunikationstunge lige i munden og forklare, hvordan I har kunden i centrum. Sådan helt konkret. I eksempler, der kommer kunden til gavn.
Men husk: Du skal ikke være kreativ og lege med sproget, med mindre du virkelig mestrer det og er i stand til at skabe illustrative og overraskende billeder i hovedet på din modtager.
Det var det! Fire konkrete råd til, hvordan du laver mindre støj og frigiver plads til mere substans i dine tekster.
Ps.: Sidder du stadig og undrer dig over, hvad floor betyder? Det er noget, de unge er begyndt at sige, når de snakker om dansegulvet på diskoteket.