Digitale fodspor på NorthSide 2014

Skrevet af Mette Holst Poulsen 

Udover koncerter, glade mennesker og kolde fadøl kan én anden ting roligt siges at være blevet fast inventar på enhver dansk musikfestival; glødende smartphones. NorthSide Festival, som i dagene 13.-15. juni blev afviklet i Aarhus for femte gang, er ingen undtagelse. En massiv mængde data, bestående af blandt andet godt 20.000 Instagram-billeder med hashtagget #NS14, blev lagt som digitale fodspor på årets festival, og lige nu er forskergruppen Digital Footprints Research Group fra Aarhus Universitet i fuld gang med at kortlægge hvilke mønstre, der viste sig i brugen af de sociale medier.

Blandt de få gæster, der i juni ikke var taget til NorthSide for musikkens skyld, var forskningsleder Anja Bechmann fra Digital Footprints Research Group (DFRG). Hun og otte andre fra forskningsgruppen brugte nemlig to af festivaldagene på at interviewe en håndfuld deltagere omkring deres brug af sociale medier under NorthSide, hvor forskerne også fik stillet informanternes private Facebook- og Instagram-data til rådighed til projektet.

En del af Aarhus Europæisk Kulturhovedstad 2017

DFRG’s NorthSide-projekt går blandt andet ud på at få et større og mere detaljeret overblik over, hvilket indhold gæsterne deler før, under og efter festivalen på Facebook, Instagram og Twitter, hvad de foretrækker at se på sociale medier omkring festivalen, og om og hvordan de bruger hashtags. Projektet er støttet af RethinkIMPACTS 2017 og indgår dermed i samarbejdet mellem Aarhus Europæisk Kulturhovedstad 2017 og Aarhus Universitet om at skabe viden om kulturens betydning og effekter.

”Som forskere er vi nødt til at få større og bedre viden om de digitale og sociale lag, der bliver lagt ned over kulturen. Det er grunden til, at vi fysisk er taget herud på festivalpladsen for at snakke ansigt-til-ansigt med gæsterne om deres sociale mediebrug i stedet for kun at forholde os til de offentlige digitale data, et stykke software kan give os hjemmefra”, forklarede Anja Bechmann søndag eftermiddag på festivalpladsen, efter at hun og gruppens øvrige medlemmer netop havde afviklet de sidste af projektets kvalitative interviews.

Netop denne metodiske analysetilgang gør DFRG’s NorthSide-projekt unikt og banebrydende inden for data mining af sociale medier. Det er nemlig det første og største af sin slags, hvor de offentlige og private data bliver analyseret samlet og endda på tværs af både Facebook, Twitter og Instagram.

På tværs af platforme, brugerdata og skyggetal

Det er en stor mundfuld at skulle kategorisere, særligt alt billede- og videomaterialet fra Instagram, bekræfter Anja Bechmann, men det er ikke umuligt. Og hensigten er netop at få dannet et så nuanceret billede som muligt af de sociale datamønstre omkring festivalen, hvor DFRG altså tager højde for andet og mere end bare hashtagget #NS14 og opslag på festivalens profiler på de tre platforme:

”Vi er interesserede i at finde ud af, hvordan festivaldeltagere bruger sociale medier i forbindelse med NorthSide 2014. Herunder prøver vi at påpege mønstre i de forskellige medier og på tværs af medierne. Det, vi helt konkret gør for at finde ud af dette, er først og fremmest at indsamle alle de offentlige datastrømme, som vi kalder det. Det indebærer al aktivitet i forbindelse med NorthSides officielle Facebook-, Instagram- og Twitterprofiler og al data med det officielle hashtag #NS14. Vi overvåger ligeledes også nogle med-hashtags, vi har registreret før festivalen, såsom #Northside2014”, uddyber Anja Bechmann.

”Dette kombinerer vi så med det kvalitative studie, vi har udført her på festivalen, og som har haft til formål at grave dybere og mere detaljeret ned i enkelte festivaldeltageres smartphone. Hvor aktive har de været omkring at dele og like NorthSide-relateret indhold? Bruger de det offentlige hashtag, eller deler de kun indhold privat med deres venner? Ligger der en form for strategi eller identitetsskabende hensigt bag det indhold, de i så fald deler? De er bare nogle få af de spørgsmål, vi har forsøgt at komme til livs gennem de 12 forskellige interviews fordelt bredt ud mellem køn og aldersgruppen 18-40 år, og hvor vi som sagt også fik lov til at se informanternes private data udenom festivalens hashtags”, fortsætter Anja Bechmann.

Foreløbige fund

Ved at inkorporere kvalitative interviews i projektet håber DFRG også at kunne kaste lys over, hvorvidt en stor portion data på de sociale medier omhandlede festivalen aldrig lander i de offentlige datastrømme og underforstået altså vil ”gå tabt” i hashtag-baserede analyser. Anja Bechmanns foreløbige konklusion på dette er da også, at mange faktisk ikke hashtagger sig ind i de offentlige datastrømme.

”Forskningsmæssigt er dette interessant, og det er bestemt også interessant ud fra et kommunikationsmæssigt perspektiv, i og med at virksomheder jo kigger på de offentlige datastrømme, når de eksempelvis skal måle effekten af deres branding på de sociale medier. Men vores studie kan så vise, i hvert fald i forhold til festivalbilleder, at det langt fra er alle, der lander i de offentlige strømme. Så det giver jo også et lidt forvredet billede af, hvad det er, man rent faktisk måler på, hvis man ikke tager højde for dette i sin analyse”, pointerer Anja Bechmann.

Andre opdagelser inkluderer, at Facebook ikke er blevet brugt ret meget i forhold til Twitter og særligt Instagram, hvilket forskningsgruppen ikke havde gættet på forhånd. I datastrømmene kan de også ane mønstre i, hvordan festivalen for gæsterne både starter og slutter uden for festivalpladsen. Eksempelvis kan det at vågne tømmermændsramt op på sit hotelværelse i Aarhus med en halvspist NorthSide Burger liggende ved siden af sengen for nogen være lige så meget en del af NorthSide-oplevelsen, som Arcade Fire koncerten var det aftenen før.

Det bliver helt sikkert spændende at se, hvad DFRG’s færdige rapporter ellers fortæller os om datamønstrene ved kulturevents som NorthSide. Sideløbende er det endelige formål med DFRG’s NorthSide-projekt desuden at udvikle ny Digital Footprints software, som kan indsamle og systematisere data på tværs af Facebook, Instagram og Twitter samt på tværs af offentlige og private brugerdata. Softwaren vil fremadrettet kunne bruges til analyse af de digitale lag ved blandt andet kulturevents generelt, herunder Aarhus Europæisk Kulturhovedstad 2017.

  • Anja Bechmann er Head of Group hos Digital Footprints Research Group og Associate Professor ved Aarhus Universitet. Hun er kandidat i Multimedier og Medievidenskab ved Aarhus Universitet og har skrevet Ph.d. om Crossmedia som kommunikations- og innovationsform.
  • Digital Footprints Research Groups NorthSide 2014-projekt er udviklet i samarbejde med festivalen. Projektet kører fra februar-december 2014 og er finansieret af RethinkIMPACTS 2017. Læs mere om forskningsgruppen på deres hjemmeside www.digitalfootprints.dk.
Om skribenten:
Navn: Mette Holst Poulsen
Beskætigelse: Kandidatstuderende i Kommunikation ved RUC og Medievidenskab ved KUA og arbejder som studentermedhjælper i Intern Kommunikations hos Codan Forsikring
LinkedIn: dk.linkedin.com/in/metteholstpoulsen