Af: Trine Pilgaard Jørgensen
Udvalget for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser har ikke ligget på den lade side i denne uge. Det såkaldte ‘kvalitetsudvalg’ er nemlig kommet med en hård besked til landets studerende – I skal komme i gang med at læse! Ifølge udvalget læser vi studerende ikke intensivt nok, og vi skal bruge væsentligt mere tid med næsen i bøgerne. Det er en flot ambition, men lad os lige tage et realitetstjek.
Udmeldingen kommer som følge af en rapport, udformet af Kvalitetsudvalget selv, til Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen. Ifølge den rapport, ja, så bruger studerende i gennemsnit markant færre end de 1650 timer årligt, der er normen for et fuldtidsstudium. Rapporten konkluderer som reaktion herpå, at studerende generelt set skal bruge 20 procent mere tid på bøgerne, end hvad tilfældet er, for at kunne gennemføre et fuldtidsstudium.
Er jeg den eneste, der sidder tilbage med en anelse sved på panden over den udmelding?
Udvalget holder den gennemsnitlige studietid op imod det timetal, der bruges på at varetage fuldtidsjob og mener derfor at kunne konkludere, at der er mulighed for væsentlig forbedring.
Det er imidlertid meget muligt, at vi som studerende ikke bruger al den tid, vi har til rådighed på at sidde med næsen i bøgerne, som vi givetvis burde ifølge Kvalitetsudvalget. Men lad os da lige tage et blik på den reelle virkelighed og det forventningspres, der følger med, når man trykker “ja-tak” til en tilbudt studieplads på en af landets mange kommunikationsuddannelser.
Prioriteringens dilemma
Studiejobs, frivilligt arbejde, udvekslingsophold, praktikforløb, seminarer, foredrag, virksomhedsbesøg, networking, tweetbar, kombar, bare-fordi-bar…. Vi bliver som studerende hevet i fra mange forskellige sider. Alle søger vores ubetingede opmærksomhed, men hvad prioriterer man lige først, og hvornår skal der være tid til barhop i de københavnske gader med venner og veninder under armen? Overvejelserne er, hvad jeg kalder prioriteringens dilemma.
Mulighederne er mange og forventningerne store, hvis man skal følge alle anbefalinger om, hvad det i sidste ende kræver at afslutte en kandidatgrad med et fint karaktergennemsnit, have et fyldestgørende CV og gerne et jobtilbud eller to, så et ‘farvel’ til uddannelsessystemet ikke bliver et ‘goddag’ til dagpenge og aktivering.
Vejen til jobtilbuddet kræver i de fleste tilfælde et godt netværk, og det må vi derfor også prioritere at skabe og vedligeholde løbende gennem studierne. Som kommunikationsnørd foregår en del branche-networking på de sociale medier, hvor vi også har tråd i vores personlige netværk (dem må vi endelig ikke nedprioritere). Ikke nok med at det professionelle netværk optager vores tid på de sociale medier – det være sig en kommunikation på Twitter med en anden komm-interesseret eller livetweeting til kom. events – ja så er virkeligheden for en masse kom. studerende, at studiejob og sociale medier går hånd i hånd.
Struktur og tilgængelighed
Som fagnørder er vi derfor konstant tilgængelige på de sociale medier, ikke kun privat, men også fagligt og arbejdsmæssigt tilgængelige. Det kan ikke tælles på hverken to eller ti hænder hvor mange kommunikationsstuderende, der kan skrive Social Media Assistent eller Manager på CV’et. Virksomhedens Facebookside er koblet op på vores private profiler, hvilket gør, at vi får notifikationer i “studietiden” vedrørende studiejobbet, og det kan være stressende i sig selv. Men vi er nysgerrige af natur, og derfor vil det for de fleste være uimodståeligt liiiiige at skulle se, hvordan det går i Facebook Insights eller spotte, hvor mange likes og specielt hvem, der har liket vores seneste opdateringer i arbejdsregi.
Imidlertid kan det lyde som en kritik af arbejdsgiveren, at der ikke er opsat ordentlige grænser for privat og professionel sfære, men men men… det er lige modsat. Personligt bliver jeg – af min arbejdsgiver – hele tiden mindet om, at når jeg har fri, så har jeg fri, og så skal jeg ikke arbejde, læse mails og besvare henvendelser, men jeg kan jo ikke lade være. Mit studiejob er blevet et lille hjertebarn, det er en del af mig og min prioritering som studerende – det giver mig noget helt andet, end hvad bøgerne kan.
Der er mange overvejelser og ikke ét rigtigt svar på struktureringen af et studieforløb. Kvalitetsudvalget har ikke fundet den hemmelige ingrediens i opskriften på et godt studieforløb.
Jeg kunne ikke være mere enig med Erik Carter, studerende, der på sin Facebook-profil kommer med en opfordring til Kvalitetsudvalget: “Det såkaldte ‘kvalitetsudvalg’ må spørge sig selv: hvad er kvalitet i det 21. århundrede? Er det, at studerende sidder endnu mere på en læsesal med snuden nede i teoribogen? At kunne recitere Foucalts syn på magt uden tøven? Eller handler kvalitet om, at man også lærer at samarbejde, tænke kreativt, formidle viden og bruge den i – GYS – i virkelige sammenhænge?”.
Hvordan finder jeg ud af, hvad der virker for mig?
Jeg har her samlet et par råd til, hvad jeg synes, virker for mig som studerende. Sæt dine ambitioner i skema
- Hvad vil du gerne opnå i løbet af din studietid
- Hvornår vil du på udlandsophold (hvis du vil afsted vel at mærke)
- Hvordan vil du opnå dine mål?
- Hvilke begrænsninger sætter dine valg og fravalg for dig som studerende?
- Vil du arbejde frivilligt, fokusere mest på studie- eller brancheerfaringer?
- Hvilken struktur dit studieforløb skal have – på den måde risikerer du ikke lige så let at miste dig selv, dine ambitioner og drømme undervejs.
Planen vil givetvis skulle revurderes undervejs, alt andet vil være underligt. Men gør dig selv den tjeneste at tænke over mulighederne. Studér på dine egne præmisser, selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser, og lad være med at finde dig i at blive proppet ned i en kasse. Det er op til den enkelte at knække koden, og finde balancen mellem det at være studerende, studiemedhjælper og ung – ikke et job for et kvalitetsudvalg.
Hvis tid ikke er noget, man har, men noget man tager sig, er der så nogen, som kan vise mig, hvor henne man kan købe ekstra timer i døgnet – aldrig før har jeg følt det så nødvendigt som nu, jeg har mistet balancen i prioriteringernes dilemma!
Det lyder næsten helt religiøst, men mit bedste råd til dig er: Husk dig selv og nyd dine studieår!
Tag en dag fri, gør noget godt for dig selv og blæs på forventningerne for et par timer.
Om skribenten:
Navn: Trine Pilgaard Jørgensen
Beskæftigelse: Social Media Assistent hos Nordisk Film TV på Go’ morgen og Go’ aften Danmark
Uddannelse: Cand.soc i Politisk Kommunikation og Ledelse, CBS