Til november kan du møde alt fra Pulitzer-finalister, opinionsredaktører, kulturministre, stressterapeuter, iværksættertyper og meget, meget mere til Dansk Journalistforbunds fagfestival i Odense
Af Ida Weis Jacobsen
Snart er det tid til den 12. udgave af Dansk Journalistforbunds fagfestival, der bliver holdt i Odeon i Odense. Festivalen er landets største mediefestival, og med i alt 70 oplæg, debatter og workshops er der godt knald på i de to dage, det varer – fra den 4. til den 5. november.
Festivalen foregår kun hvert andet år, så det er om at gribe muligheden, især hvis man øjner en fremtid i journalistik- og kommunikationsbranchen. På fagfestivalen kan man nemlig lytte til de allerdygtigste i branchen, der deler rundhåndet ud af deres personlige tips og tricks og gode historier samt oplæg, der spidder medievirkeligheden anno 2018.
Sidste år var 1.100 deltagere til fagfestivalen. Det er muligt at købe billetter til hele festivalen, men man kan også nøjes med at købe en dagsbillet. For studerende, der er medlem af DJ, er prisen 998 kroner. Prisen for ikke-studerende medlemmer er 2.290 kroner.
Det lyder måske en anelse speget, men det er heldigvis muligt at få tilskud til billetten.
Læs mere om det her: https://journalistforbundet.dk/nyhed/kan-du-fa-tilskud-til-din-fagfestival-billet
Programmet er endnu ikke helt på plads, men her kommer tre bud på oplæg, du skal opleve på Dansk Journalistforbunds fagfestival:
1.”Få den kreative tænkers hemmeligheder” med forfatter Dorte Nielsen
Kender du også det med at stirre på et stykke blankt, hvidt papir i timevis, uden en idé melder sig? Og andre gange står du og rører åndsfraværende i en chili sin carne, og pludselig finder du en underfundig løsning på et problem, du har bakset med i lang tid?
Kreativitet er en underlig størrelse, og utrolig mange myter omgærder det lille ord, vi evig og altid går og messer i mediebranchen. Til dette oplæg med Dorte Nielsen, der er forfatter til bøgerne ”Den Kreative Tænkers Hemmelighed” og ”Idébogen,”, diskuteres myten om, at kreativt talent er forbeholdt de få udvalgte. Alle kan være nemlig være kreative, du skal bare kende til den rigtige viden, de rigtige teknikker og vejledningen i, hvordan du forbereder dine kreative arbejdsprocesser.
2.”Derfor skal du ALDRIG drikke te på arbejde” med Videnskab.dk
”Ny forskning viser…” Ja, ja. Hvor mange gange har vi ikke lige læst den sætning i click-fristende artikler? Og som journaliststuderende har man måske også en gang eller to gjort sig skyldig i at skrive netop dette i en feature uden helt at have undersøgt sin kildes troværdighed. Til dette oplæg vil dygtige journalister fra succesmediet Videnskab.dk give fem gode råd til, hvordan man afkoder, hvorvidt historier om ”ny forskning” holder stik. Brugbart og sjovt.
3.”Strategisk kommunikationsplanlægning” med Pelle Nilsson fra Resonans Kommunikation
De fleste af os kender nok allerede til et utal af metoder og værktøjer og dit og dat til at styre og effektivisere virksomhedskommunikation. Og her kommer så én til. Men denne her – Balanced Scorecard, hedder den – kommer altså fra Harvard University, og masser af internationale store virksomheder som Apple og Philips bruger den.
Pelle Nilsson fra Resonans Kommunikation har udviklet en tilpasset model af den originale teori, og han vil fortælle om, hvordan den kan anvendes til strategisk planlægning af organisationens kommunikationsarbejde. Så hvis du ligesom mig også har mod på at kaste dig ud i endnu et oplæg om målbar kommunikation, så skal du komme og høre Pelle gennemgå modellen og vise, hvordan du kan omsætte Balanced Scorecard til din egen kommunikation.
Om skribenten:
Navn: Ida Weis
Beskæftigelse: Læser til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, men er i halvandet års praktik på DR Kommunikation og Presse, hvor jeg beskæftiger mig med intern kommunikation til DRs intranet.