Hvor finder jeg ny viden, når jeg er færdiguddannet?

Da jeg blev færdiguddannet i midten af januar sidste år, gik det pludselig op for mig, at jeg nu selv skulle til at sørge for at lære nye faglige ting.

Måske er det åbenlyst for nogle, men jeg havde slet ikke tænkt over det, fordi jeg konstant fik ny faglig viden gennem pensum, eksamener og specialeskrivning.

Det virkede lige pludselig ret overvældende for mig, og jeg blev nervøs for, om jeg overhovedet selv kunne finde ud af at opsøge ny viden sørge for at tage den ind og flytte mig fagligt.

Afblæs panikken – læringen fortsætter

Nu er der gået et års tid, og jeg har, til min store lettelse, fået styr på det – pyha!

Jeg har lært nye faglige ting, og det er slet ikke så svært, som jeg havde frygtet. Jeg har fundet af, at der er rigtig mange gode muligheder for at opsøge faglig viden uden for uddannelsesstedernes trygge rammer. 

Måske kan du nikke genkendende til mine tanker, eller måske synes du bare, at det kunne være fedt med noget ny (kommunikations)-viden? I hvert fald kommer her en oversigt over de steder, hvor jeg har fundet ny og spændende kommunikations-viden, som du måske også kan finde inspiration i.

  • Fagbøger

    Her er der mulighed for at dykke helt ned og nørde løs. Der er skrevet et hav af fagbøger om kommunikation. Lige fra de generelle til de meget, meget specifikke.

    Hvis du har særlig interesse i en bestemt kommunikationsniche, kan du med fordel google “must read”-lister for netop det område til en start.

    Selv er jeg i gang med Writing Your Way Ahead In Advertising af Thomas Kemeny.

  • Nyhedsbreve

    Flere dygtige kommunikationshjerner udgiver nyhedsbreve, hvor de kvit og frit samler guldkorn og deler ud af deres egen viden. Det er en nem måde at få nye og kuraterede faglige indspark lige ind i din indbakke.

    Jeg kan anbefale at lave en mappe til alle dine nyhedsbreve. I min egen mappe lander bl.a. Ugens Internetguld, Ann Handleys og Tekstrs nyhedsbreve.

  • Podcasts

    Jeg lytter meget til podcasts. Når jeg går tur, når jeg vasker op, når jeg sidder i toget, you get it. Men det gik ret sent op for mig, at jeg kunne bruge formatet til andet end at hygge mig og koble af.

    Der er en helt masse kommunikationsnørderi at komme efter i podcastformatet. Så kan du blive klogere, mens du går en tur eller vasker op.

    Et par eksempler kunne være Marketing Brief, 56k og Digitale Tanker.

    Bonus! Jeg er også blevet tippet om gode podcasts om work/life-balance. Du kunne f.eks. lytte til Netværkshistorier, Bevidst introvert eller Fiasko, hvis du er interesseret i at lære mere om dét.

  • Webinarer

    For mig har 2020 været webinarernes år – og jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste. Alle har lavet webinar. Og heldigvis for det. På den måde har jeg kunnet sidde i min sofa og lære en masse spændende fra dygtige fagnørder.

    Et tip kan være, at mange fagforeninger og A-kasser løbende tilbyder webinarer, som man kan deltage i gratis, hvis man er medlem (nogle gange også, hvis ikke man er det!).

    Min egen fagforening, Kommunikation og Sprog, tilbyder f.eks. webinarer om SEO, Marketing automation, og hvordan man laver god SoMe på et lille budget.

  • YouTube

    Jeg har oftest brugt YouTube til at nørde det lidt mere tekniske. Man kan finde mange fine videoer, som gennemgår f.eks. Photoshops maaaange funktioner, eller hvordan man fixer et bøvlet problem med MailChimp. Der er videoer om det hele. Søg, og du skal (næsten altid) finde!

  • Netværk

    Måske har du en person i dit netværk, som er dygtig til noget, som du også gerne vil være dygtig til. Det kunne for eksempel være at skrive nyhedsbreve, holde oplæg eller skrive skarpe SoMe-opslag.

    Ræk ud, og spørg, om hun/han vil sætte en halv time af til kaffe og en snak om nyhedsbreve/oplæg/SoMe-tekster. Fortæl, at du gerne vil være god til netop dén faglige disciplin, og at det er derfor, du rækker ud.

    Du vil blive overrasket over, hvor mange tips og tricks du kan nå at få ud af en dygtig fagfælle på bare 30 minutter.

  • Kollegaer

    Måske er du så heldig, at du har landet et job eller en praktikplads, hvor du har kollegaer med en faglighed, som matcher din. Hvis du har, så er det bare med at slå lyttelapperne ud.

    Det er min erfaring, at man som nyuddannet virkelig kan lære meget af sine kollegaer – både ved bare at se dem in action, men også ved at stille en masse spørgsmål og bede om feedback i hverdagen.

    Det kan virke grænseoverskridende som “den nye”, men de fleste vil gerne fortælle, hvis du spørger oprigtigt og interesseret ind til deres arbejde.

Du behøver (heldigvis!) slet ikke at være nervøs for, at du ikke lærer nyt. Det fandt jeg hurtigt ud af. Det kommer helt af sig selv.

Du behøver hverken gennemgå både nyhedsbreve, YouTube-playlister og netværk for at give dig selv “voksen-lektier” for. Så længe du er nysgerrig på dit fag og dets muligheder, så kommer læringen og udviklingen nemmere, end du tror.

Kender du til andre steder, hvor man kan opsøge ny (kommunikations)-viden? Skriv gerne en kommentar, og lad os inspirere hinanden.