Giv en bid af kagen – hvorfor virksomheder skal være på Instagram


Geelmuyden Kiese viser medarbejdere, hverdagen på kontoret og seneste tilstedeværelse i medierne på deres Instagramprofil.

Skrevet af: Kristine Kaalund 

I en tid hvor efterdønningerne af festen på Facebook hober sig op, og regningen skal betales, hvis man vil have sit budskab ud til målgruppen, søger flere virksomheder over på andre sociale medier som for eksempel Instagram. Men hvorfor er det, virksomhederne skal være på Instagram? Få svaret her.

Danske virksomheder er efterhånden ved at vænne sig til en ny virkelighed, der involverer tilstedeværelse på sociale medier. De fleste er kommet på Facebook, nogle er på Twitter, og få er på Snapchat. Men hvad med Instagram? Hvilke fordele og ulemper er der for virksomheder på Instagram, og hvad er meningen med det hele?

Instagram så dagens lys for første gang i 2010, hvor den første app blev lanceret. I dag er Instagram ejet af dens sociale storebror, Facebook. Præcist hvor mange danskere, der bruger mediet, har selv eksperterne svært ved at fastslå, men et kvalificeret slag på eksperttasken lander på cirka 600.000 danske Instagrammere.

Fortæl en anden historie
Instagram er en unik mulighed for at åbne op for virksomheden og dele ud af sin viden. Det er samtidig en lejlighed til at fortælle om aktuelle projekter og lade sine følgere komme med bag kulissen. Det fortæller Nathalie C. Larsen, der til daglig er Digital og Social Media Manager hos kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, hvor hun rådgiver virksomheder om brug af sociale medier.

– Lad dit publikum komme bag facaden på din virksomhed, vis personlighed og mennesker. Åbn op for din virksomheds univers og den hverdag, der kendetegner virksomheden. Det handler om at skabe relationer og om at vise en anden side af virksomheden.

Instagram gør det altså muligt at være en del af brugerens hverdag. Det gælder om at skabe indhold, der tilfører værdi og giver følgerne en anden bid af virksomhedens kage, som ikke fås andre steder.
 
DSB er på Instagram, og de gør det godt med over 2000 følgere, en klar beskrivelse af hvad følgerne kan forvente, hvilket hashtag de skal bruge samt opfordring til deltagelse.


Bidrag til samtalen
Men hvordan håndterer man Instagram, og bruger det som et effektivt værktøj til at styrke kommunikationen omkring virksomheden? Nathalie C. Larsen forklarer:

– Noget man ofte glemmer som virksomhed er at sænke paraderne, have humor og at være social. Det er vigtigt at vise interesse og være tilstede dér, hvor dine samarbejdspartnere og ikke mindst konkurrenter er.

Derudover er hashtagget et essentielt værktøj for virksomheder på Instagram.

– Hashtagget er det aktive ord, der spreder dine billeder. Brug både smalle og brede og skab eventuelt nogle selv. Eneste regel er, at det skal være relevant for emnet.

Det handler altså om at være klar på sin målgruppe og hvilke hashtags, de mødes omkring. Men hvorfor Instagram, når virksomheden allerede er på Facebook?

– Med Instagram kan virksomheden bidrage til samtalen om sig selv, nuancere billedet. Og vigtigst af alt kan man styrke relationer til kunder og interessenter samt udviske forholdet mellem forbruger og virksomhed, slutter Nathalie C. Larsen.

Instagram er et oplagt redskab til at skærpe kommunikationen omkring virksomheden og vise en anden side, hvor det er tilladt at være kreativ, have humor og afprøve koncepter samt komme i dialog med brugerne. Så fat smartphonen og del derudad!

Nathalie C. Larsens 5 husråd til virksomheder på Instagram:

  • Dækkende biotekst (afstem forventninger med dine følgere)
  • Kontinuerligt flow
  • Kvalitet
  • Opfindsomhed
  • Vær social!
____________________________________________________________

Om skribenten:

 

 

 

 

 

 

 

Navn: Kristine Kaalund
Beskæftigelse: Communications Coordinator hos det kreative kommunikationsbureau Wonderland  www.madeinwonderland.dk
Uddannelse: Cand.comm. i Kommunikation og Performance Design, RUC
Linkedin 

Modeugen SS15
Previous Article