Af Karoline Lundberg
Har du husket at målrette dit brand og dine kommunikationsstrategier til segmenter, der ofte bliver glemt? Ligestilling i medierne handler ofte om køn, etnisk baggrund og indkomst. Et glemt segment er dog forbrugere med handicap, som ofte har forringede vilkår inde for områder som uddannelse, beskæftigelse og sundhed. Ikke kun mere omtalte områder rammer personer med handicap. Når det kommer til hverdagsprodukter, kommunikationsstrategier og emballage, er personer med handicap ofte glemt. Dette har ledt til denne artikel, der har fokus på ‘Inclusive Marketing’.
Hvad er ‘Inclusive Marketing’?
‘Inclusive Marketing’ er svært at definere i få ord. Det handler i større omfang om at designe produkter og strategier, der er henvendt til alle forbrugere – både med og uden handicap. Størstedelen af kommunikationen er rettet mod synssansen, men personer, der er blinde, eller har nedsat syn, kan ikke blive stimuleret af disse elementer. Det vil sige, at f.eks. en tv-reklame ikke vil have samme effekt på blinde som på en forbruger med normalt syn, da de kun hører lyden, men ikke nødvendigvis forstår konteksten. Andre udfordringer kan være indkøb og emballage, der for forbrugere uden handicap er let at gennemføre – men for forbrugere med nedsat mobilitet eller nedsat syn kan det være en nærmest umulig udfordring at gennemføre.
Hvorfor er det vigtigt?
Ligestilling er et buzzword, der bliver brugt i alle sammenhænge, men et særligt vigtigt element er at forsøge at give alle forbrugere de samme muligheder på markedet. At være afhængig af andre personer i situationer, der for forbrugere uden handicap er lette at gennemføre, er ikke kun frustrerende, men kan også have indflydelse på disse forbrugeres selvværd og mentale sundhed. Ansvaret for at mindske uligheden mellem befolkningsgrupper med handicap og personer uden ligger på et bredt spektrum af aktører. Men vigtige aktører er større brands og producenter, som ofte ikke tager hensyn til personer med handicap.
Hvem gør det godt?
En organisation, der forsøger at tage kampen op med strategier, der ikke tager folk med handicap i betragtning, er den engelske organisation ThinkDesignable. ThinkDesignable’s mission er at rådgive og vejlede virksomheder og brands, således at de kan gå forrest, når det kommer til Inclusive Marketing og branding mod folk med handicap.
Du kender måske underteksterne rettet mod hørehæmmede? De har eksisteret i mange år og har været en fordel for folk med nedsat hørelse. En lignende løsning rettet mod blinde forbrugere er også lavet. Procter & Gamble er gået forrest ved at være den første organisation til at lave reklamer med lydbeskrivelse rettet mod blinde og forbrugere med nedsat syn. Netflix er begyndt at have lyd-beskrivelse på deres streamingtjeneste til stor fordel for blinde forbrugere. Inspiration kan også findes hos den dansk skabte app ‘Be My Eyes’, som bruger videoopkald med frivillige til at hjælpe blinde med at identificere produkter, læse madvejledninger m.m..
Sainsbury’s, en supermarkedskæde i England, og Lloyds Bank har valgt at investere i inclusive strategies og har øget deres service for folk med handicap ved at gøre deres butikker og filialer mere empatisk designede og ved at øge serviceniveauet for disse forbrugere.
What’s in it for you?
At investere penge i Inclusive Marketing vil ikke nødvendigvis være et område, der vil give stor profit, hvilket muligvis er grunden til, at størstedelen af alle brands ikke har fokus på området. Det skal dog huskes, at forbrugere i dag stiller store krav til virksomheder på områder som CSR og bæredygtighed. En udvikling kan være, at forbrugere også forventer at virksomheder og brands tager ansvar, når det kommer til inclusive strategies. Med et så stort fokus på ligestilling mellem køn, etnisk baggrund og løn er det vigtigt at huske, at der er glemte segmenter, som ikke får meget omtale. Både Nike og Procter & Gamble fik positiv omtale for deres implementering af mere inkluderende løsninger. Et positivt udfald kan være (mere) god omtale men også, at når forbrugere med handicap bliver bevidste om det øgede fokus på inclusive marketing, kan det øge salget, fordi de vælger disse brands service og produkter i stedet.
Hvad kan din virksomhed gøre?
I de fleste virksomheder er der efterhånden afdelinger som har ansvaret for Corporate-Social-Responsibility. En anbefaling kan være at tildele disse afdelinger en særlig ansvarsperson for inklusion mht. virksomheders branding og marketing. Målet for flere organisationer, der har viden om handicap, ønsker at alle virksomheder har en særlig ‘disability’ afdeling, som har ansvaret for at gøre produkter og brands anvendelige for alle forbrugergrupper.
Når det kommer til emballage og reklamer er det vigtigt at huske, at der i alle befolkningsgrupper er forbrugere med vanskeligheder. Det er derfor vigtigt, at forsøge at øge fokuset på dette område hurtigst muligt og forsøge at inkludere alle.
Vil du have mere viden om dette område? Læs f.eks. akademiske artikler som denne, se denne video med blinde Christine Ha eller læs om verdensmålene 2030 for at få inspiration til, hvad du kan øge dit fokus på for at skabe en bedre verden.
Om skribenten
Navn: Karoline Lundberg
Beskæftigelse: London-bound kandidat i Advertising, Branding & Communication. Jeg er layout-wizard, SoMe addict og vild med konceptudvikling.
Linkedin
Instagram