Af Jonas Gammeltoft
Sutsko, hjemmekontor og vilde bevægelser på de sociale medier – 2020 var i den grad domineret af en verdensomspændende pandemi, som igangsatte nye muligheder i en fart, vi ikke havde forventet. Hvilke SoMe tendenser kan vi se frem til i 2021? Det har jeg spurgt rådgiver og ekspert i sociale medier Astrid Haug om.
- Brugergeneret indhold er kommet for at blive
I 2020 så vi en vækst i brugergeneret indhold på Tik Tok, Youtube og nu Instagram-Reels og Twitter Fleets. Med mere tid online har pandemien vist os, at brugeren fortsat vil have kreativt, underholdende og engagerende indhold. Særligt ser vi, at de yngre generationer vokser op med sociale medier, hvor brugergeneret indhold er en naturlig del af at være til.
”Uden brugerskabt indhold er platformene ingenting værd, så er de det samme som nyhedsmedierne, hvor journalisterne laver indholdet” siger Astrid Haug og tilføjer, ”vi ser at folk efterspørger fornyelse – de sociale medier er hele tiden i gang med at udvikle, hvordan brugerne kan lave indholdet.” Platformenes fornyelse er dog, ifølge Haug, ikke altid særlig imponerende: ”den innovation vi har set fra Facebook de sidste mange år har været at kopiere Tik Tok og Snapchat eller lave opkøb, hvilket ikke er særligt innovativt”.
- Social media shopping
E-handel er allerede en stor del af vores digitale hverdag, og social-media shopping kommer også til at præge 2021, ikke mindst pga. COVID-19. Størstedelen af brugerne benytter i forvejen sociale medier til at lade sig inspirere – nu er forbrugeren kun få klik væk fra at købe produkter på de sociale medier.
Ifølge Astrid Haug peaker e-handel og social shopping, fordi vi ikke har haft muligheden for at købe fysisk; ”der vil være kommet en fortrolighed og en vane med at købe mere online, fordi vi bliver inspireret af det, vi ser på sociale medier, og den vil til dels hænge ved, når butikkerne genåbner”.
- Bring personen frem i dit brand
Brands skal personificeres på en måde, der afspejler hvem, og hvad de står for – Vis menneskerne bag, lav flere videoer og tal om, hvad der betyder noget for din målgruppe.
”Folk vil hellere følge personer end brands, og vi vil se mere til, at personen i højere grad er brandet” siger Astrid Haug og fortsætter, ”hvis du kigger på tværs af sociale medier, er det i højere grad personer, som vi følger. Mange brands oplever, at de ikke kan lave spændende indhold til brugerne – virksomhederne får ikke særlig meget interaktion på de sociale medier, medmindre de laver konkurrencer – derfor er de afhængige af, at der er andre, som fortæller om deres brand”. Astrid Haug påpeger samtidig, at hun håber, at virksomhederne bliver bedre til at lave godt indhold, som brugerne kan være en del af; ”de skal kunne noget andet, end det den enkelte bruger kan, netop fordi de har flere ressourcer”.
- De bløde medier er blevet et politisk Mekka
I løbet af 2020 har vi set, at de mere lette og underholdende sociale medier, som Tik Tok, Snapchat og Instagram er blevet mere politiske. Særligt i USA har vi set tendensen, og spørger man Astrid Haug, så vil vi også se mere til den herhjemme.
”Folk har fundet ud af, at det du gør på sociale medier, betyder noget. Hvis du har 1000 følgere, så kan du påvirke noget og være med til at skabe en bevægelse – der ser vi også nogle yngre generationer og minoriteter kan komme til udtryk”. Her påpeger hun #Metoo- bevægelsen: ”Det var nok aldrig sket, hvis ikke det var for de sociale medier, fordi der sidder så stærke kræfter i de etablerede magtsystemer – medier og politik – og kæmper imod.”
- Engager brugerne med communities
Virksomheder og organisationer skal invitere forbrugeren helt ind til middagsbordet for at skabe mening og engagement. De smarte brands vil forstå, at transparens, autenticitet og endda sårbarhed vil være bærende bjælker for kommunikationen med brugerne i 2021.
”Jeg tror på flere communities – at man opbygger et fællesskab og et univers online, som brugeren vil være en del af. Virksomhederne gør klogt i ikke at se sociale medier, som massemedier, men i højere grad bruge dem til at nå ud til nicher. Vi ser organisationer og græsrodsbevægelser, som Fridays For Future, Venligboerne og Black Lives Matter som forsøger at lave disse fællesskaber” udtaler Haug og tilføjer: ”Vi ser også mange enkeltpersoner, som bygger fællesskaber op omkring sig.” Her nævner hun blandt andet journalist og forfatter Signe Wenneberg, som på Instagram taler om klima og miljø og på den måde får skabt et community omkring hendes egen person og profil.
- Fake News, misinformation og konspirationsteorier
Grænserne mellem fakta og fiktion har aldrig været mere slørede på de sociale medier end nu. COVID-19 har i den grad bragt den digitale misinformation til kanten – forvent, at 2021 bliver året, hvor brands skal kunne belyse sandheden og bekæmpe fake news.
Ifølge Astrid Haug skal organisationer og virksomheder forholde sig aktivt til fake news på de sociale medier ved at bekæmpe misinformation med facts og fortsætter: ”Virksomhederne skal ud og alliere sig med nogle af dem, som kan tale ens sag – vaccine er for eksempel oplagt i forhold til corona. I sin tid var Elvis med til at få udrullet poliovaccinen i USA ved at blive vaccineret på live-tv. Så gå ud og find ud af, hvem der er målgruppens Elvis, der kan tale virksomhedens sag. For det offentlige er det fx langt fra nok at gå ud som myndighed, man har brug for alliancer”.
2021’s ultimative trend: BRUGEREN
Den skarpe læser vil nu have stødt på ordet ”bruger” adskillige gange i denne artikel – hvis du som organisation, virksomhed eller enkeltperson vil skabe succes på de sociale medier i 2021, er det helt essentielt, at du tænker brugeren centralt ind i din kommunikation. Brands skal forstå brugeren – deres motivationer, behov og samtaler – og handle strategisk ud fra de indsigter.