Af Karoline Kaae Svendsen
Twedagsbar er for alle dem på Twitter, der har lyst til at møde hinanden, skåle og mingle. Og man må selvfølgelig gerne tage ikke-tweetende venner med!” Sådan lyder eventbeskrivelsen på Facebook af Twedagsbar, som dette forår havde fireårs fødselsdag. For “lastmoveren” her var det første Twedagsbar nogensinde, men absolut ikke den sidste.
Det var egentlig ikke, fordi det krævede særlig meget overtalelse at tage med nogle venner til Twedagsbar på baren Von Fressen på Vesterbro. Det krævede mest af alt lidt afklaring omkring, hvad konceptet gik ud på. Det er selvfølgelig forskelligt fra person til person, hvorfor de dukker op til sådan et arrangement, men overordnet set handler Twedagsbar om at mødes og snakke med folk – om Twitter, Twitternyheder, Twitterudfordringer, Twittertendenser, Twitterhændelser, andre sociale medier og alt det, man ellers snakker om med folk, man lige har mødt eller kun kender perifert. At drikke lidt øl og have det sjovt er også en del af konceptet.
Mine første indre billeder af konceptet var af en forsamling af folk med bøjede hoveder over lysende iPhones, og som grinte for sig selv over ting på deres telefon. På en skala fra “sekt” til “Orange Feeling” var min forestilling nok nærmere “sekt” trods åben tilmelding på Facebook, ingen tegn på optagelsesritual eller regelsæt for de deltagende (udover brugen af det officielle hashtag #Twedagsbar). For at forberede mig fysisk og mentalt skrev jeg ud på Twitter, hvad der er af dos and donts and musts til en #Twedagsbar. Min telefon vibrerede prompte med svar fra Carsten N. om, at Jonas Juhler Hansen havde skrevet en artikel om, hvordan man overlever sin første Twedagsbar. Artiklens 10 bud handler om at “gøre sit hjemmearbejde”, “start talking” og “ha’ det sjovt”. En anbefalingsværdig artikel, hvis man ikke har været til det før og har brug for info, eller hvis man er rutineret og fanger de sjove, indforståede pointer.
Navneløst navneskilt og Snapchatkunstner
Dagen kom, hvor Twedagsbar skulle afholdes, og tweets med det føromtalte hashtag handlede overvejende om, at folk var kede af, at de ikke kunne deltage eller havde glemt det. Der var ikke mange tegn (heller ikke selvom man kun har 140 per tweet) fra folk, der rent faktisk ville komme. Så spændingen steg yderligere.
Jeg fulgtes derhen med mine to bekendte, Lasse og Lasse. Som forventet blev vi mødt af en forsamling af mennesker, men fordelt i mindre, sociale cirkler – og folk stod (rent faktisk) og talte SAMMEN, ikke en eneste telefon var til at spotte. Folk var flinke til at sige “hej” og hilse på os “nye”. Ved første øjekast var fælles for alle de tilstedeværende deres navneskilt med “Hello” og håndskrevet Twitter-brugernavn. Vi gik indenfor for at erhverve os det obligatoriske navneskilt, men “desværre” var kuglepennene forsvundet. Desværre står i citationstegn, for mit brugernavn er ikke et af de mest pro. Jeg oprettede min profil tilbage i 2010, og dengang var de fleste kombinationer med Karoline Svendsen taget (tagget om man vil). Nå, hvad gjorde jeg så? Jeg kaldte mig for @Karoowliine helt uvidende om, at jeg en dag skulle stå foran professionelle Twitter-brugere og stave mit brugernavn. Så længe det ikke indeholdt Miss, har kongelige referencer eller et postnummer, kan det vel nogenlunde forsvares?
Jeg fulgte derefter Jonas’ artikels bud nummer tre: “Tag toppen af nervøsiteten”, som dikterer: Start i baren. Her blev jeg præsenteret for Tobias (@2biazdk). Efter at have talt med ham i lidt tid, genkendte jeg ham. Jeg var stødt virtuelt på ham i Lasses album på Facebook, “Snapchat – best of”. Tobias er mester i at tegne i Snapchat og har speciale i at tegne en Hitlerlignende figur i hverdagssituationer – hos tandlægen og på toilettet for eksempel.
Intet mindre end imponerende. Tobias fortalte, at han for alvor var blevet “kendt” og fik mange følgere, efter at hans billeder var blevet delt på Reddit.
Han fortalte, at hans første Twedagsbar tilbage i 2010 var noget af det mest skræmmende, men at han havde allieret sig med nogle venner, som også var på Twitter. De havde lavet en base ved et bord, og når man skiftedes til at købe øl, kunne man møde nogle nye mennesker.
Real life conversations away from keyboard
Under selve arrangementet var der overraskende få tweets, ihvertfald hvis man sammenligner med andre arrangementer, som handler om netop sociale medier. Da jeg talte med Tobias fra baren før midnat, havde han lavet 0 tweets siden sin ankomst, og da jeg spurgte den ene Lasse et godt stykke tid efter midnat, havde han lavet ét tweet og to svar. Det er altså ikke til Twedagsbarer, at de to er nået op på deres tilsammen over 33.000 tweets…
Tobias forklarede: “Det overrasker tit mine venner, som er ikke-tweetende, at jeg har lavet 0 tweets, siden jeg ankom. De forestiller sig, at man står i et hjørne og er nørdet og tweeter med folk i den anden ende af lokalet. Men det gør man ikke. I aften er vores mulighed for at møde folk i virkeligheden, A.F.K. (Away From Keyboard). Det er en offline aften – tilsat alkohol.”
På Twitter knytter man en masse bånd, indgår i en masse forskellige samtaler og opbygger bevidst eller ubevidst et image. På sådan en aften handlede det derfor om at pleje relationerne, finde nye at følge og have “real life conversations”. Jeg hørte én fortælle, at hun havde købt en kop kaffe i nærheden, taget til Von Fressen alene og begyndt at snakke med folk. Respekt. Der var generelt rigtig god stemning, og folk havde tilfælles, at de gerne ville møde nye mennesker og få nye bekendtskaber, som potentielt kunne videreføres til Twitter.
Da jeg på et tidspunkt stod udenfor i en social rundkreds og snakkede med nogle af de andre gæster, udbrød en person, der kom inde fra baren: “Det her er godt nok nørdernes paradis, og jeg har endda været til DM i Magic Cards!”. Nørderi eller passion, så var det tydeligt i både overhørte og indgående samtaler, at folk havde en fælles interesse for ikke bare Twitter, men sociale medier generelt og en ekstrem stor viden og nysgerrighed. Jeg sad eksempelvis ved bord med to, hvor den ene evaluerede den andens brug af Twitter for en virksomhed. Det var videndeling og konstruktiv kritik på højt plan!
Fælles forståelse for forhistorier
Til Twedagsbaren oplevede jeg, at folk har en fælles referenceramme. Man behøvede ikke (altid) fortælle forhistorien om noget, man havde set eller læst på de sociale medier. Til gengæld skal man nok være på Twitter for at forstå nogle af samtalerne eller samtaleemnerne. Efter min oplevelse med Twedagsbar er konceptet i min bevidsthed helt klart rykket sig over midten hen mod “Orange Feeling”, for alle kan komme og få en hyggelig aften sammen med en masse andre flinke mennesker, der gerne vil lære dig at kende. Nysgerrighed, engagement og fællesskab er kodeordene, og selvom det primært er en offline aften, så husk telefonen, så du kan tilføje folk, du møder.
Vi ses – både i cyberspace og til næste Twedagsbar!
Om skribenten:
Navn: Karoline Kaae Svendsen
Beskæftigelse: Uddannet designteknolog med speciale i Marketing og Brand Building. Har tidligere arbejdet med PR og på et dansk modemagasin. Karoline læser nu HA (kom.) – Erhvervsøkonomi og Virksomhedskommunikation på CBS.
Linkedin