Af Mads Keilberg Johansen
Potentialet for Snapchat i markedsføring er begyndt at vise sig. Flere og flere professionelle brands dukker op og tilbyder deres brugere en eksklusiv indsigt i brandets hverdag. Jeg har talt med Lasse From Jonassen og Henriette Stisen, om, hvad det er for en værdi, interaktion og et særligt engagement, de oplever med mediet.
Snapchat i professionel sammenhæng er stadig nyt for mange. Men når opskriften på strategien ikke er skrevet ned, giver det brands mulighed for at være kreative og i højere grad teste reaktioner fra brugerne.
Netop reaktionerne fra brugerne er unikke på Snapchat, fordi mange brugere sender en personlig hilsen tilbage, der ofte relaterer sig til deres hverdag med brandet. Nok er det tidskrævende at gennemgå alle modtagne snaps, men det kan give en særlig værdi i form af indsigt, udvikling af et produkt eller generel tilfredshed med brandet.
Læs også: Snapchat – At slette er det nye sort
Lasse From Jonassen rådgiver virksomheder, herunder PlayStation Danmark, om brugen af Twitter og (nu også) Snapchat, mens Henriette Stisen er Social Media Manager på P3. Begge har lukket os ind bagom Snapchat-scenen.
Indblik i hverdagen
Formen på Snapchat gør, at man i en høj grad kan engagere sine brugere ved at give brugerne et kig med over skulderen – eksempelvis smagsprøver på en ny sang, en ny burger eller en ny tøjkollektion. Det kan være med til at hype brandet, og idet brugerne er aktive på Snapchat, giver de gerne deres reaktioner til kende, og hvordan de relaterer brandet til deres hverdag. Lasse forklarer, hvor meget det giver et brand at tage brugerinddragelse seriøst.
”Grundlæggende oplever jeg, at virksomhedernes Snapchat-venner er glade for en-til-en-kommunikationen. Det er imponerende at se, hvor mange der sender en ’snap’ af virksomhedens produkt tilbage eller generelt billeder med reference til det. Mange synes, det er sjovt at sige: ”Se, jeg er faktisk glad for det, I laver,” forklarer Lasse.
Der er ingen tvivl om, at det, Snapchat kan, er at spille på eksklusiviteten. Det bliver pludselig meget personligt og giver en unik mulighed for at både brand og brugere kommer tæt på hinandens hverdag. Det ses også på andre platforme som Instagram, men her genfindes nærheden og en-til-en-kommunikationen ikke.
”At det er et ”lukket” kredsløb, hvor kommunikationen i princippet foregår til én bruger i et snap, åbner op for en helt anden og meget mere personlig kommunikation. Netop fordi de deler deres hverdag med os. Det giver os et meget direkte indblik i deres hverdag og liv, som ikke på samme måde er muligt på andre platforme,” uddyber Henriette.
Lasse mener, at værdien i Snapchat for brands blandt andet ligger i to elementer:
”Dels er der den klassiske værdi i markedsføring i forhold til synligheden og engagementet. Det forsøger jeg eksempelvis at måle, så vi helt præcist kan rapportere nøgletal og målbar værdi. Men den ikke-målbare værdi er den største. Muligheden for at mærke den umiddelbare og helt nærværende kommunikation fra dine brugere er guld værd.”
Et strategisk backstagepass
Spørgsmålet er selvfølgelig, om Snapchat er relevant for alle medier. Henriette oplever, at deres brugere er relativt unge, og Lasse understreger også, at mediet er hyppigt benyttet blandt unge under 25, men at han også ser brugere, der er langt ældre. En ting er målgruppen, men Snapchat kan være sværere at monitorere end mange af de andre sociale medier, og der foreligger endnu ikke meget dokumenteret viden omkring succesen ved at bruge mediet.
”Det handler i høj grad om at opbygge erfaring med mediet. På et mere operationelt plan er det vigtigt at afsætte ressourcer til det og tage det seriøst. Det tager tid at blive ’god’ til Snapchat,” fortæller Lasse.
Henriette forklarer ligeledes, hvordan man skal være forberedt på overarbejde i starten, da det gælder om at være til stede på platformen, og det er tidskrævende.
”Vi blev væltet omkuld med anmodninger og snaps. Det er ren luksus, men også tidskrævende, hvis man vil sige velkommen til alle og sende kærlighed tilbage til alle dem, der har optur over vores tilstedeværelse”
Begge slutter af med råd til andre brands. Det handler om i starten at være kreativ med sine ’snaps’ og ’stories’ og ikke mindst lade sig inspirere af interaktionen med brugerne og indblikket i deres hverdag. Snapchat er et gensidigt backstagepass, så udnyt strategisk, at du på en unik måde også kan komme med ind i brugernes hverdag og se, hvordan de bruger og reagerer på dit brand.
”Find et take på jeres profil, der giver mening. For os er det netop ’bagom’, der giver mening. Vi laver radio og bruger derfor meget af vores sociale energi på at sætte ansigter på de værter, der er lydtapet til vores brugeres hverdag,” slutter Henriette.
Tak til Lasse From Jonassen, der er medstifter hos 140tegn.dk og for kort tid siden har startet Snapchat-aktivitet op for PlayStation Danmark (Snap: PlayStationDK) og Henriette Stisen, der er Social Media Manager for bl.a P3 og har været med til at starte Snapchat op i forbindelse med P3-Guld (Snap: drp3radio)